Página Activitats

P4138264 veure ses fotos veure video track

Fecha: 13-abril-2013
Circular: Si
Recorregut total: 16 Km. .
Aproximació: .
Grau de dificultat : moderada
Duració total : 7,30 h.

## només pel Pas d'en Bisquerra

Sa Font de sa Pega - Pas d’en Bisquerra - Ses Fonts Ufanes

La ruta d'avui transcorre per paratges realment bonics i en ser la seva orografia moderada la fa molt agradable, sense menysprear els quasi 16 km del seu recorregut.

Tot comença a l'església de Sant Miquel la parròquia primitiva s'aixecà al pla del Tel. Aquesta església fou parròquia des del 1248, quan és esmentada a la butlla del papa Innocenci IV, al 1315, en què la titularitat passà a Sa Pobla. Tornà a ser-ho a partir del 1368 i fins el 1425, quan la parròquia és va traslladar a la vila actual, on s'havia construït una altra església.

Per arribar a l'inici de la ruta, la zona de Gabellí Gran i oratori de Sant Miquel, en l'autopista de Palma a Alcudia sortirem per la sortida 37 en direcció a les coves de Campanet pel Camí de na Pontons. Una vegada en la carretera (Camí Vell de Pollença), en arribar enfront del encreuement que condueix al oratori de Sant Miquel (senyal de “Prohibit el pas excepte veïns”), en els voltants d'una creu de “creuer” de la qual solament queda el basament, podem aparcar en el costat dret

Des del “creuer” prenem a l'esquerra (SW) per la carretera asfaltada que va cap als dos Monnàber (Nou i Vell) (rètols indicadors). Planejam i en aquesta zona trobarem lloc per aparcar entre la carretera i el Torrent de Sant Miquel (és més ampli i no obstaculitzem el tràfic). Passem per Ca Calmes (dreta) en l'accés de la qual veiem un pontet fortament apuntalat. Als 5’ (explicant des de el creuer) arribem a un encreuament  (camí asfaltat des de l'esquerra) en el qual hem de prendre a la dreta seguint les indicacions dels rètols (Monnàber Nou – Hotel Restaurant i Monnàber Vell – Agroturismo).

Travessem un pontet sobre el Torrent de Sant Miquel, podent observar a la dreta (NW) el Comellar de sa Font de sa Pega, per on ascendirem més tard. Continuem planejant i als 5’ arribem a l'entrada de Monnàber Nou. Continuem per la carretera amb pujada molt lleugera seguint la indicació del rètol Monnàber Nou i als 3’ passem al costat de les quadres de Monnàber Nou (esquerra) i l'entrada de Monnàber Nou – Hotel Restaurant (dreta). Seguim per la carretera (W) en direcció a Monnàber Vell, passem al costat d'un petit grup d'alzines, posteriorment una pinar i planejant o amb pujada molt lleugera, als 9’/10’ arribem a l'entrada a l'aparcament de Monnàber Vell (rètol) les cases del qual tenim enfront de nosaltres un poc allunyades.

Prenem a la dreta passant per l'aparcament i al fons veurem un pas canadenc i un panell informatiu. Seguim pel camí de terra (N-NW) amb pujada molt lleugera, travessant als 2’ una barrera metàl·lica. Als 4’/5’ travessem de nou una altra barrera metàl·lica i 1’ després veiem a la nostra esquerra un estable i un pal indicador de fusta (Tramuntana). Continuem amb adreça W amb pujada mitjana/forta (curta), planeig (molt curt) i baixada lleugera/mitjana, travessant una zona d’olivar. Als 4’ iniciem un planeig, deixant a la nostra esquerra un aljub i el Torrent d’en Carrós. A partir d'aquest moment ens anem a endinsanst en el Comellar de sa Font de sa Pega.

Seguim pel camí, deixant el torrent a l'esquerra. Arribem a un pal verd/blau i continuem pel tàveg del torrent. A el ½’ passem pel arc d’un pont (porta metàl·lica). Una vegada que hem passat sota el pont, no em d'abandonar el tálveg, com ens indique una fita a la dreta ja que condueix a Sa Plana, noltros seguim pujant pel tàlveg del torrent. Veurem un pal orientador a l'esquerra (Penya d’és Migdia). Ascendim amb pendent mitjà i als 2’ hem d'ascendir pel vessant dret ja que enfront de nosaltres trobem una presa. La pujada és forta i una vegada a dalt, saltem la paret de partió baixa amb la reixeta caiguda i iniciem el descens al torrent, orientats per un pal de fusta. Transcorregut 1’ ens trobem de nou en el tàlveg pel qual ascendim amb pujada lleugera. Trobem diversos pals amb una franja groga i als 10’ arribem a una senda al costat d'una paret de pedra asseca en el costat dret del tàlveg. Seguim amb pujada lleugera i als 4’ arribem als voltants d'un garrover que travessa el tàlveg del torrent.

Seguim sempre pel tálveg amb pendents suaus i als 2’ arribem a un encreuament en el qual hem de seguir a la dreta (fites) i 1’ després veurem una barraca al capdamunt (esquerra). Prossegueix la pujada lleugera i als 5’ passem al costat d'una gran alzina situada en el tálveg. Continuem amb pujada lleugera i al 1’ ½ abandonem rl tàlveg per l'esquerra  (pal orientador groc). Seguim per una senda (fita), al principi amb pujada forta/mitjana i posterior planeig. La senda ens porta de nou al tàlveg  i realitzem petites pujades i baixades seguint les fites. Als 3’/4’ arribem a una estaca amb una fletxa groga  iniciant una pujada mitjana/forta, travessant una petita rosseguera. A poc a poc ens anem separant de la llera del torrent i als 4’ travessem una torrentera, arribant al 1’ a un camí de ferradura. Al principi està desdibuixat i posteriorment es fa més evident amb uns pendents, com a màxim, mitjanes/lleugeres, encara que planejam la major part del recorregut.

Als 10’/12’ iniciem una pujada mitjana, entrant en un alzinarn (estaca groga). La pujada torna a ser molt lleugera i als 7’ passem al costat d'una bauma amb un senyal vermell (esquerra), situada al costat d'una gran alzina. Continuem amb pendents suaus, passem al costat d'una altra gran alzina i als 2’ arribem a un portell sense barrera  en el qual veiem una M vermella i un pal groc amb una fletxa. Seguim, sense passar el portell, per un caminoi que s'inicia al costat del cartell metàl·lic de Vedat privat de caça (veurem una fita en la paret de va partió a l'esquerra). La pujada és mitjana/lleugera, i als 2’ deixem un rotllo de sitja (esquerra) (fita). Continuem amb pujada mitjana, deixant unes marjades a la dreta, buscant Sa Font de sa Pega. Per localitzar-la hem de seguir les fites i arribar fins a l'últim marge sencer, sense ensulsiades, a la nostra dreta veurem un marge amb una ensulsiada i una gran alzina sobre el marge. Al final de el marge” (dreta) està la Font de sa Pega . Des de el rotllo de sitja hem trigat uns 6’/7’.

Des de la font desfem el camí i tornem a el portell amb la M vermella, trigant de l'ordre de 5’. Travessem, ara sí,  el portell i seguim un camí a l'esquerra (fita), amb pujada mitjana/forta i posteriorment mitjana, seguint les fites. Als 7’ veurem un forn de calç (dreta) i una fletxa vermella. Continuem per una senda seguint les fites, amb pujada mitjana/forta, al principi, i fort posterior. Als 4’ el pendent se suavitza i 5’ després passem al costat d'un rotllo de sitja (dreta) i 1’ després arribem a un coll  en el qual veurem una fita i una fletxa vermella (dreta). Seguim a la dreta per la senda amb pujada mitjana/forta i de seguida trobem restes de camí (fita). Passat 4’ arribem a un rotllo de sitja i una barraca (dreta). Seguim les fitas i punts vermells, amb pujades mitjanes, seguint el camí més o menys desdibuixat, en el qual trobarem punts vermells. Als 12’/14’ veurem un rotllo de sitja (esquerra) (fita i punt vermell).

Seguim per una senda en la qual el camí està envaït per la vegetació i els pins caiguts. Al principi planejam i posteriorment els pendents arriben a mig fer. Als 4’ veurem un rotllo de sitja (esquerra) i prosseguim amb pendents mitjans i posteriorment lleugeres per iniciar, als 4’, una baixada seguint les fitas i els punts vermells. Als 2’ arribem a una de les nombroses bassas que hi ha en el Pla de sa Bassa, podent localitzar a la seva dreta una barraca. La bassa a la qual arribem té una pila en superfície i, aprofitant un gran buit entre les roques, un aljub amb sostre.

Des de la bassa seguim les fitas i punts vermells, juntament amb alguna fletxa vermella. Els pendents no superen la mitjana, planejant en alguns trams. Als 20’ veurem un rotllo de sitja (esquerra), continuant les fites i punts vermells. Després de discórrer per un alzinar, arribem als m4’ a una paret de va partió, en la qual hem d'anar a l'esquerra. Seguim les fites i després d'un planeig i pujada lleugera, arribem als 2’ al Pas d’en Bisquerra.

Descendim per ell, amb baixada forta/molt forta, assegurant-nos en el cable situat a l'esquerra. Triguem de l'ordre de 4’/5’ a baixar pel mateix, depenent dels components del grup. Una vegada a la base del pas, seguim les fites amb diagonal esquerra, travessant un alzinar amb pendent fort/molt fort. Als 7’/8’ arribem a una paret de va partió (fita)  i seguim a la dreta amb baixada mitjana, orientats per la fites, arribant als 3’ a una pista de terra. Aquesta pista vé d’ Alcanella i Alcanelleta.

Seguim per la pista a la dreta, descendint, en general amb pendents suaus, únicament algun tram mitjà en el qual realitzem un zig-zag i als 10’/11’ arribem a la Font de sa Mina  (dreta) un bon lloc per menjar-nos el bocata i fer una bona migdiada.

Sona el despertador d’en Sión i com podem ens aixequem per continuar amb la nostra ruta.

Continuem amb direcció E i baixada lleugera i als 3’ arribem als voltants d'un forn de calç (dreta). Continuem amb baixada lleugera, als 15’/16’ realitzem un zig-zag i als 5’/6’ passem al costat d'un porxo (dreta). Seguim amb baixades lleugeres o mitjanes, ara amb direcció S i als 3’ arribem a un encreuament (camí des de l'esquerra) en el qual hem de seguir recte. Hem finalitzat el tram en zig-zag, avançant ara amb adreça ES. Deixem un rotllo de sitja a la dreta, transcorrent al costat del Torrent de sa Mina (esquerra), arribant en 1’ a un portell amb barrera metàl·lica. Seguim amb pendents en descens suaus i als 7’ arribem als voltants d'un gran forn de calç (dreta). Continuem amb direcció S'i als 3’ veiem a la dreta un pou, amb la seva pila i un rotllo de sitja. Seguim amb característiques semblants, tant en direcció com en pendent, deixant diversos rotllos de sitja a la nostra dreta. Als 3’ creuem el Torrent de sa Mina, seguint pel tàlveg del mateix. Al 1’ arribem a una barrera metàl·lica que creua el torrent, havent de superar-la per la dreta al costat de la paret. Continuem pel tàlveg i als 6’ arribem a un cable i una reixeta que ens obstaculitzen el pas. En aquest cas hem de superar-los per sota.

En aquest trám l'anècdota desagradable va ser trobar un xotet atrapat en una reixeta amb una pota trencada, en Pep i en Sión ho van desembolicar i donades la dificultats que tènia per caminar, s’ho va posar en les espatlles i ho va portar a  l’amo de les cases de Biniatró explicant-li l'ocorregut, qui ens va comentar el futur de l’animalet.

Continuem pel tàlveg, sortejant els esbarzers existents i als 11’/12’ arribem a una barrera de troncs i reixeta que podem travessar abatent-la. Continuem pel tàlveg i al 1’ hem de prendre a l'esquerra abandonant el tàlveg del torrent. Als 2’ arribem a una presa, que hem de superar per l'esquerra amb una petita grimpada. De nou en el tàlveg, després de saltar una reixeta, ara amb adreça S, ens dirigim cap a les Fonts Ufanes. Continuem pel tàlveg i als 3’, a la dreta, entre les alzines, arrenca una pista de terra (punt vermell) mala de veure. És el punt en el qual hem d'abandonar definitivament el tàlveg del torrent i endinsar-nos enel alzinar planejant, per dirigir-nos a les Fonts Ufanes. Passem al costat de diversos rotlles de sitja” i al 1’ veiem a la dreta les restes d'un talaiot . Travessem un pontet i ens dirigim cap a les cases que acullen el Centre d'Interpretació Ambiental, a les quals arribem en ½’. En els seus voltants podem veure un forn de calç.

Palmira fa una xarradeta amb el guarda perquè ens posi “el seu” video sobre el fenomen natural de ses Fonts Ufanes, molt entretengut i instructiu.

Deixant les cases a l'esquerra, als 2’ arribem a un encreuament (camí des de la dreta) en el qual hem de seguir recte. Ens dirigim cap a el portell sense barrera, al que arribem als 2’. Després de passar per ell, arribem a una pista amb pujada lleugera i posterior baixada mitjana. La pista pren adreça ES, planejant deixem a la nostra dreta les cases de Gabellí Petit (esquerra) i Gabellí Gran (dreta). Als 6’/7’ arribem a un encreuament (esquerra cartell: Itinerari 1 als Fonts Ufanes), seguint per la pista arribem a la carretera (Camí Vell de Pollença). Una vegada superada la barrera seguim a la dreta (S) i en poc més de 1’ (depenent del lloc en què hem deixat aparcat el cotxe a l'inici de l'excursió) arribem a l'aparcament.

Recorregut: 15’4 kms
Cartografia: Mallorca Tramuntana Nord/Nord. Escala 1:25.000. Editorial Alpina (2009/2010).
És aconsellable consultar el mapa amb l'itinerari alhora que es llegeix la descripció del recorregut.