PENYA DE S'ANYELL

CIM PUIG DES COLL DES JOU

Bloque diagrama-1 Foto aérea-1

VOLTA CIRCULAR PER ALFÀBIA

Coll d'Honor, Puig de s'Aritjar, Puig d'Alfàbia, Penya de s'Anyell, Puig des Coll des Jou, Pas de na Maria, Orient.

02.10.2010

Altitud Puig de s'Aritjar: 982 m.

Altitud Puig d' Alfàbia: 1.067 m.

Altitud Penya de s'Anyell: 1.053 m.

Altitud Puig des Coll des Jou: 1.052 m.

Altitud Pas de na Maria: 984 m.

Dificultad: F (I) Fàcil

__________________________________________________________________________________________

Puig de’s Aritjar – Serra’d Alfàbia (central) – Penya de’s Anyell – El Puig des Coll des Jou – Pas de na Maria

L'excursió la iniciem al costat de la possessió de Són Perot, a l'altura del quilòmetre 8 de la carretera Ma.-2100, que uneix Bunyola amb Orient. Si disposem d'un sol cotxe ho aparcarem en els voltants de l'entrada a l'esmentada possessió, però si disposem de dos vehicles podem deixar un d'ells aparcat en Orient, amb el que ens estalviarem 1’5 kms al regressar.

Iniciem el recorregut a l'altura del km 8 de l'esmentada carretera i ens dirigim cap a Bunyola. A l'altura del km 7’900 (en una corba a l'esquerra –ascendint-) veurem a la dreta una fletxa vermella i el text “Camí públic”. Hem d'abandonar la carretera i internar-nos en el encinar, ascendint amb pendent mig. Aproximadament en 1’ trobarem restes d'un antic camí empedrat durant un curt tram i 1’ després passarem al costat d'una sitja (dreta) i arribarem a una espècie de portell format per una roca a l'esquerra (punt vermell) i el final d'una paret seca. Travessarem dita portell i ascendirem amb pendent mig per un camí que en alguns trams es transforma en senda a causa de la vegetació. Al cap d'uns 6’ arribem a una fita, hem de seguir a la dreta, passarem al costat d'unes restes de murs (esquerra) i planejarem pel camí. Al cap d'uns 2’ arribarem a una zona on hem de prendre a l'esquerra, al principi planejant i després amb pujada lleugera.

Als 2’ arribem a una paret de partió (veurem un "botador" metàl·lic) que podem travessar per una ensulsiada. Seguim planejant desviant-nos lleugerament a l'esquerra i en 1’ veurem una sitja (esquerra) i una perforació (captació d'aigua). Seguim avançant pel camí desdibuixat amb pendent mitjana/lleugera, seguint els punts vermells que ens serveixen d'orientació. Als 5’ arribem a un encreuament de camins i hem de seguir recte (mateixa adreça que veníem) amb pendent mig. El camí inicia un zig-zag i el pendent passa a mitjan/fort. Als 3’ veurem un camí a la nostra esquerra, seguint recte (fletxa vermella a l'esquerra). Seguim ascendint en zig-zag amb pendent fort mitjana i en uns 3’ vam arribar al Coll des Vent.

Uns metres abans d'arribar al Coll des Vent, veurem, a la dreta del camí, un punt vermell i una fita. Hem de desviar-nos en aquest punt i prendre a la dreta pel camí que ascendeix amb pendent mig (veurem fites) i després forta/mitjana, iniciant-se un tram en zig-zag, contemplant unes bones panoràmiques sobre el vall d’Orient i la Comuna de Bunyola. Les fites i alguna fletxa vermella ens confirmaran que seguim el camí correcte, per a arribar al cap d'uns 15’ al Coll de ses Comes.

En aquest punt veurem una fita i una fletxa vermella (dreta), hem de seguir per la senda que amb pendent mig i mitjana forta ens encamina cap al Puig de s'Aritjar i la Serra d'Alfàbia. Les fites i punts vermells ens orienten i el pendent s'endureix en alguns trams. Transcorreguts uns 9’/10’ des del Coll de ses Comes, el pendent se suavitza i fins i tot en algun tram curta vam baixar lleugerament. Els punts vermells i les fites ens serveixen d'orientació i als 4’ ens desviem a la dreta (punt vermell) i travessem una petita rosseguera. El pendent s'endureix (fort) i seguint les fites als 3’ veurem restes d'una paret seca circular (dreta). Seguim ascendint amb pendent fort guiats per fites i punts vermells. En algun moment trobarem restes d'un camí i trams de senda molt desdibuixats. Al cap d'uns 9’ veurem una fletxa (vermella) en el sòl que ens assenyala girar a l'esquerra, trobant en aquesta adreça fites, fletxes i punts vermells. El pendent és fort/molt fort i als 3’ albirem enfront de nosaltres una de les antenes de la serra d’Alfàbia.

Seguim ascendint, sobre roca, cap a ella guiats per les fites i els punts vermells, desviant-nos en diagonal cap a la dreta, amb pendent fort, per a dirigir-nos cap al Puig de s'Aritjar, que tenim a la nostra dreta. Transcorreguts uns 10’ des que havíem albirat per primera vegada l'antena arribem al cim d'El Puig de s'Aritjar. Una vegada arribada el seu cim, veiem enfront de nosaltres un segon cim, a la qual podem arribar en 2’.

Des del cim ens dirigim cap al camí que uneix les instal·lacions situades en els cims Alfàbia Sud i Alfàbia Central. Descendim pel tàlveg situat enfront de nosaltres (N) i després d'una baixada mitja i pujada mitja, vam arribar en 5’ al camí. Prenem a la dreta (NE), amb trams en descens, llaneando i trams en ascens, no superant en cap cas els pendents mitjos. El camí es troba “tallat” per una cadena, vam transitar al costat d'una reixeta (esquerra) i al cap d'uns 15’ (amb un últim tram de pujada forta) arribem a una paret de va partir. La saltem i podem albirar a la nostra esquerra unes esplèndides panoràmiques sobre el vall de Sóller i els seus extrems sud i nord.

La senda inicia una pujada lleugera, que es transforma en mitjana per a acabar sent forta/molt forta. Trobem fletxes i punts vermells que ens serveixen d'orientació. Al cap d'uns 12’ arribem a una fita, des d'on podem ascendir, amb pendent fort, al cim Alfàbia Central (esquerra) amb el seu vèrtex geodèsic. Les panoràmiques des d'aquest cim també són espectaculars (Penyal des Migdia, El Puig Major, Puig de ses Vinyes, Massanella, Pa de Figa de Son Torrella, Puig de l'Ofre, Puig de ses Vinyes, Morro de ses Solanes, Portell de sa Costa, etc. etc).

Des del cim cresteixam, baixant cap a l'esquerra (fita), vam seguir per la cresta, i al cap d'uns 11’/12’ deixem la cresta descendint en diagonal dreta, amb pendent fort, seguint les fites. Transcorreguts uns 4’, llaneamos i les fites ens conduïxen, després d'un trams d'ascens mig/fort, a un petit cim. Seguim per la cresta i als 3’ arribem a una paret de va partir, la travessem i en 1’ arribem al cim de la Penya de s'Anyell.

Des del cim baixem a l'esquerra i ens dirigim per la cresta cap al tàlveg, amb adreça NE, cap al Coll des Jou i el Puig des Coll des Jou. El pendent és fort, deixant la cresta a la nostra esquerra i al cap d'uns 15’ arribem a una paret de va partir, la travessem per una ensulsiada i vam seguir pel tàlveg planejant. Als 2’ iniciem l'ascens amb pendent mig que posteriorment passa a fort i en diagonal dreta. Als 4’ travessem les restes d'una paret seca, llaneamos, deixant unes roques a la nostra dreta, i 2’ després arribem a una nova paret seca, la travessem i inicieu-vos l'ascens per les roques situades a la nostra dreta. Ascendim amb pendent fort i en 3’ arribem a un serral (fita). Ascendim a la nostra esquerra arribant a el cim de l'El Puig des Coll des Jou en 2’.

El nostre pròxim objectiu és el Pas de na Maria que podem localitzar al lluny (NE). Descendim del cim en diagonal esquerra (fites), amb pendent fort. Als 9’/10’ arribem a una paret de va partir, vam saltar la paret i amb pendent fort/mitjana al principi i suavitzant-se després arribem als 13’/14’ al fons del tàlveg. Seguim les fites ascendint amb pendent mig, per a després llanear i finalment baixada mitjana/forta. Als 6’ arribarem, guiats per les fites, a l'inici del Pas de na Maria (dreta). A l'esquerra, en una petita oquedad veurem un belén i després d'unes pedres un llibre de cim.

Iniciem el descens seguint les fites, amb pendent fort, tenint fins i tot que realitzar algun petit destrepe depenent de l'erosionat que hagi quedat la llera, transitant pel costat dret i esquerre de la llera buscant el millor itinerari de descens. Als 12’ ens internem en un encinar, seguint les fites, amb pendent fort, suavitzant-se momentàniament en algun tram. Als 11’ arribem a un camí molt desdibuixat i vam seguir a la dreta amb pendent fort/mitjana. 1’ més tard arribem a un camí ample amb un coll de tords i seguint a la dreta, amb pendent mig, veurem, immediatament, una barraca rectangular amb el sostre format per plaques de formigó (dreta).

Enfront de la barraca (esquerra), veurem un “portell” estret en la paret pel qual hem de passar i descendir entre bancales amb pendent mig i adreça SW, arribant al cap d'uns 5’ a una paret de va partir. Descendim al costat d'ella i en 1’30 arribem a un camí ample i un portell. A la nostra esquerra veurem el Putxet de Son Vidal. El camí de carro ho envolta totalment i amb pendent mig. Als 4’ veurem a la nostra esquerra una font de mina i 3’ després llagaremos a un portell. Seguim llaneando o amb pendents suaus, tant d'ascens com de descens i als 6’ veurem a la nostra esquerra la llera empedrat d'un torrent. Seguim descendint, tenint la llera a la nostra esquerra i en 3’ travessarem una barrera metàl·lica. 1’ després veurem un rètol que ens indica la sortida a l'esquerra. Seguim la indicació, transitant per camps de cultiu, travessarem la llera, estret, d'un torrent i llaneando amb una paret de va partir i xiprers a la nostra esquerra travessarem altra llera estreta de torrent i en arribarem en 2’ a un botador (graons de ciment) que després de superar-lo arribem al camí asfaltat de Comasema. Seguim a la dreta llaneando, al principi, i després d'una pujada lleugera passem als 3’ enfront de l'entrada de Son Vidal (dreta). Seguim amb pendents molt suaus i als 7’ arribem a una barrera metàl·lica. Una vegada travessada arribem en ½’ a la carretera Ma.-2100.

Hem de seguir a la dreta per a arribar als voltants de Són Perot on hem deixat el cotxe a l'iniciar l'excursió. Ens queden 15’ de transitar per la carretera llaneando i únicament al final del recorregut el pendent és mitjana. Cas d'haver deixat un vehicle en Orient, a l'arribar a la carretera, ascendirem (esquerra) cap al llogaret.

Per a transitar pel camí de Comassema seria correcte sol·licitar permís a don Fernando Fortuny.

Recorregut de l'excursió 14’40 kms.

NIVELL D'ESFORÇ:

(Noltros ho graduem per jerres de shandis sent el màxim cins jerres)