cim del Puig de Massanella

map

SERRALADA DE MASSANELLA

PEL PAS DE NA BEL

PUIG D'EN GALILEU: 1.181 m.

PUIG LA CRIANÇA D'ALT: 1.009 m.

PUIG DE MASSANELLA: 1.365 m.

Dificultat: PD

21.11.2009

PUIG D'EN GALILEU - CRIANÇA D'ALT – MASSANELLA POR EL PAS DE NA BEL

L'excursió s'inicia en la urbanització de Són Massip a l'altura del quilòmetre 22’8 dóna la carretera Ma.-10 (Andratx-Pollença). Una vegada arribats a aquest punt s'ascendeix per la pujada travessant un primer encreuament, posteriorment una corba a l'esquerra i després altra a la dreta i arribarem a l'inici d'una pista (a l'esquerra) amb un panell informatiu del Consell Insular de Mallorca, amb informació sobre La Mola i Són Macip, i altre sobre el coatí (espècie invasora). En aquest lloc podem deixar aparcat el cotxe.

Al costat del panell informatiu s'inicia una pujada forta i curta, amb el ferm formigonat que posteriorment és de terra, que en 1’ ens situa enfront d'una barrera de fusta, amb un botador també de fusta situat a l'esquerra. En 1’ apareix un camí a l'esquerra, seguirem a la dreta (fites) amb pendent mitjana/forta. El pendent se suavitza i als 3’ trobem un camí des de la dreta, hem de seguir recte pel camí que veníem (fites), el pendent és forta/mitjana. 2’ després veurem, en una corba, una estaca i un camí des de l'esquerra, seguirem a la nostra dreta amb pujada forta, per a suavitzar-se posteriorment. Als 2’/3’ apareix una estaca i un camí des de la dreta, seguirem recte amb pujada mitja que passa a forta/mitjana. Al llarg del camí veurem rotllos de sitja i restes de barraques. El camí suavitza el seu pendent i al cap d'uns 3’/4’ arribarem a una esplanada a la nostra esquerra i veurem el tram final d'una rosseguera. Seguim ascendint a través del encinar amb pendents mitjos, veurem diversos rotllos de sitja, restes d'una barraca i en uns 3’ vam arribar a l'inici d'un camí empedrat: Camí de Ses Voltes d’en Galileu, o senzillament Camí’d en Galileu –un cartell així ens ho indica-.

El nom prové d'Antoni Català, alies Galileu, que ho va construir a la fi del segle XVII (existeix un document datat en 1692 pel qual es compromet a construir la casa de neu de La Mola), és, per tant, un camí nevater. El camí ascendeix per la vessant nord de La Mola de Són Massip, que en poc més de 1200 m salva un desnivell de 300 m. La pujada presenta una pendent mitjana/forta. ALS 3’ vam passar al costat d'una rosseguera (esquerra), el mateix que 1’ i 2’ després. En alguns moments la pujada s'endureix amb trams en zig-zag, compensant l'esforç les panoràmiques que contemplem. Després d'uns 17’/19’ de caminar finalitzarem el recorregut en ascens iniciant-se un planeig per una senda que ens conduïx en 5’/6’ a un pal indicador (Casa de Neu d’en Galileu/ Lluc, Són Amer/ Coll de ses Cases de sa Neu, Font des Prat). Seguint la senda llaneando vam arribar a la casa i pou de neu en 1’. En l'actualitat s'estan realitzant obres de restauració.

Des de la casa i pou de neu tornem al pal indicador en 1’ llaneando. Al costat del pal s'inicia una senda (fita a la dreta), al principi planejant. Veurem a la nostra dreta la paret rocosa que forma la base de La Mola; seguim amb adreça NE vorejant aquesta paret rocosa per la seva base i ascendint per un tàlveg amb pendent mitjana/forta, trobant alguna fita en el camí. Als 7’/8’ des del pal indicador arribem a un serral. La senda llanea o presenta baixades lleugeres i als 5’/6’ arribem a una estaca. Des d'aquest punt ens dirigim cap al Puig d'en Galileu. Seguim la senda i veurem alguna fita. La senda llanea o presenta pujades o baixades lleugeres. Als 2’ s'inicia una pujada mitja/forta per una senda amb fites i després d'uns 5’/6’ de recorregut arribem al cim del Puig d’en Galileu.

Des del cim ens dirigim amb adreça I cap al Puig de la Criança d’Alt. La baixada presenta pendent mitjana al principi i forta/mitjana després, arribant a la fita que assenyala el Puig de la Criança d’Alt en 17’/19’. El caminoi està molt desdibuixat, hem de baixar primer pel llom amb adreça NE i després seguir baixant seguint una diagonal a la dreta amb adreça I. l Puig de la Criança està indicat per una fita.

Des del cim ens dirigim cap al torrent de Comafreda, per a pujar al Massanella pel Pas de Na Bel. Descendim El Puig de la Criança d’Alt amb adreça SW fins l'alzina solitària del tàlveg. El pendent és mitja i vam transitar per una zona de càrritx i roca. Al cap de’ 3 arribem a l'alzina, vam seguir cap a la fita, desgrimpam amb pendent fort i seguim descendint al costat de la paret rocosa situada a la nostra dreta, cap al tàlveg en direcció al serral esquerre. Als 5’ iniciem una pujada mitja cap al serral, arribant en 2’. Seguim recte, vorejant les roques de la dreta i al cap de’ 2 iniciem una baixada forta/molt forta que ens durà al torrent de Comafreda. Als 3’/4’ arribem a una “rosseguera” (dreta), al principi baixem pel costat esquerre i després passem al dret. El pendent és fort/molt fort i al cap de’/9 10’ vam arribar al torrent. Ho travessem i ascendim pel vessant fins al camí i vam prendre cap a la dreta. La pujada és forta i després de’2 , en una corba a l'esquerra abandonem el camí de front pel vessant cap a les alzines, vam arribar en 3’/4’, les deixem a l'esquerra i prosseguim l'ascens fort/ molt fort pel vessant en direcció al Pas de Na Bel. El pendent passa a molt fort, ascendim per una rosseguera, amb adreça N, i en 12’/14’ arribem a la base del pas; ascendim pel mateix i en uns 2’/3’ arribem a la fita que ens indica la fi del pas. Continuem pel vessant esquerre amb pendent fort/molt fort i transcorreguts 6’ arribem a la cresta.

Una vegada en la cresta ens dirigim cap al cim de l'El Puig de Massanella amb adreça W, sobre roques i amb pendent fort/molt fort. Al cap d'uns 10’/11’ el pendent és mitja i 2’ després llanea. Avancem prop del borda (a la nostra dreta) i als 6’/7’ la pujada torna a ser forta/molt forta i posteriorment passa a forta a mesura que ens acostem al cim del Massanella, arribant-la a al cap d'uns 22’/25’.

Des del cim seguim amb adreça SW cap al cim S, a través d'un tàlveg que les uneix amb pendents lleugera/mitjana. En uns 6’/7’ arribem a el cim Sud. Des del cim sud descendim, seguint les fites cap al Pas de’n Argentó amb pendent fort/molt fort, arribant en uns 15’/17’. Des del Pas de’n Argentó seguim cap al Coll donis Prat. Primer baixem amb pendent fort/molt fort durant uns 2’ i després seguim les fites amb baixada lleugera/intervé procurant no perdre altura, quedant la paret rocosa del Massanella a la nostra dreta. Als 16’/18’ arribem a un camí que ascendeix cap al Coll des Prat; ho seguim a la dreta i en uns 3’/4’ amb pujada mitja i al final llaneando ens conduïx a un portell amb un pal indicador (Font donis Prat 1h 25, Refugi donis Tossals Verds 2h 30, Casa de neu d'en Galileu 1 h 15/Lluc 2h 30).

Des del Coll des Prat vam seguir cap al Coll des Telègraf. Veurem unes estaques que ens indiquen el camí (adreça N). Al principi ascendim amb pendent lleuger/mitjana durant 1’, per a descendir amb pendent lleuger seguint la senda assenyalada amb estaques; al cap de’ 1 passem al costat d'un pou de neu (esquerra). La senda llanea, després hi ha una lleugera pujada i finalment baixada mitjana/forta i als 6’/7’ arribem a un encreuament (senda des de la dreta) en el qual una estaca ens indica que hem de girar a l'esquerra. Seguint les fites en 3’, amb baixada mitja/lleugera, vam arribar al Coll des Telègraf.. Pal indicador (Casa de Neu d’en Galileu/Lluc, Coll de ses Casis de sa Neu/Font d'es Prat). Des del Coll des Telègraf vam seguir cap a les Casis de neu d’en Galileu. Comencem ascendim cap al serral que tenim davant, amb pendent fort durant 10’/11’, arribant al serral, llaneando vam girar a la dreta vorejant el cim. Al minut s'inicia una baixada mitja/forta. En 5’/6’ la senda, amb fites, inicia un descens lleuger/mig i 2’/3’ després llanea, arribant en 1’ als voltants de les Casis de la Neu d’en Galileu (esquerra), arribant a en 1’ el pal indicador (Casa de Neu d’en Galileu/ Lluc, Són Amer/ Coll de ses Casis de sa Neu, Font des Prat). Des d'aquest moment recorrem el mateix itinerari que a l'anada, en sentit invers. En uns 5’/6’ iniciarem el descens del Camí de Ses Voltes d’en Galileu. El descens durant uns 17’/18’, amb pendent fort, pel Camí de Ses Voltes d’en Galileu ens conduirà al camí de terra que amb pendent mitjana/forta, en uns trams, o lleugera, en uns altres, ens conduirà en uns 18’/20’ a la barrera de fusta amb botador a la dreta, i en 1’ arribarem al panell informatiu del Consell Insular de Mallorca on hem iniciat l'excursió.