Pāgina Anterior Pāgina Següent

TORRENT DEL SALT DES MOLINET

Avui em fet aquest torrent que ja li teniem ganes. Abans d'entrar al camí que dona accés a ses cases des Pujol i després al caminoi que arriba al Ninot, ens em trobat amb els nostres amics del grup de Els Xots que anaven a fer el Torrent de Muntanya, i després de fer una xarradeta amb en Pep iniciem sa caminata per el camí.

Es tracte d'un torrent molt curt, només de 120 m. esportius, aixó sí amb un desnivell de 150 m. que sa fa només en cuatre bots, 26 m., 45 m., 40 m. i el darrer de 44 m. Els de 45 i 40 m. son el mateix bot de un total de 95 m. anomanat "Es Bot de s'Acollonament", peró fraccionat. El canvi de cordes es fá a una petítissima repisa a la dreta que si arriba amb un pèndul de 3 m.

La gran timba que tenim davant nostre amb la Vall d'en Marc, és realment impresionant.

Després, entre caos de roques i resalts trobem un bot de 10 m. i el darrer de 19 m. lloc on abandonem el llaç.

Bé després d'aquesta petita introducció i com es habitual en Xavier ens deleitarà amb la seva descripció.

EL PUJOL – EL NINOT DE FARTÀRITX – FARTÀRITX DEL RACÓ – TORRENT DEL SALT DEL MOLINET – CAN PISCOL

El descens del tram esportiu del torrent s'inicia en les proximitats de les cases de Fartàritx del Racó. La manera més còmoda d'arribar seria amb cotxe pel camí que passa per les cases de Míner Petit i pel coll de Míner arribar fins a Fartàritx d’en Vila i continuar fins a Fartàritx del Racó. Es dóna la circumstància que no està permès el pas per aquest recorregut, pel que hauríem d'arribar fins a les cases de Fartàritx del Racó partint del Camí Vell de Pollença a Lluc (GR-221).

Des del Camí Vell de Pollença a Lluc se'ns oferixen dues alternatives per a arribar a les cases de Fartàritx del Racó:

a.- Camí del Pujol i el Ninot de Fartàrixt.
b.- Ca Pascol i la Font de la Roda.
Nosaltres optem per la primera, ja que el recorregut ens permet passar al costat del Ninot de Fartàritx i presenta unes precioses panoràmiques.

Una vegada arribats a Pollença, vam prendre la carretera Ma.-10 en direcció a Lluc, i quan vam arribar el punt kilométric 5’3, on comença el Camí Vell de Pollença a Lluc, vam seguir per aquest camí a la nostra esquerra. Als 2’45 km, aproximadament, podem aparcar a la dreta del camí (davant de nosaltres tenim, a uns 60/70 m, les barreres que donen accés a Ca Melcion).

Des de l'aparcament desfem el camí que hem realitzat amb cotxe i ens dirigim, planejant, cap a Son Marc. Transcorregut 1’ passem al costat de la casa del Molinet de la Vall (dreta). Als 3’ passem al costat de les cases de Son Marc (esquerra) i 2’ després arribem a un portell amb barrera metàl·lica (dreta), que ens dóna pas al camí que arriba fins al Pujol. El portell té la columna esquerra totalment coberta d'heura, i a la dreta veurem en una alzina hi ha un rètol metàl·lic de vedat privat de caça. Des de l'aparcament hem recorregut uns 550 m i si hem deixat el cotxe al costat de la carretera Ma.-10, la distància és de’1 9 km.

Iniciem l'ascens cap al Pujol amb adreça 'i pujada lleugera. Al cap de’ 1 travessem un pontet i seguim ascendint amb pendent lleugera. 5’/6’ després arribem a un portell sense barrera (torrent a la nostra dreta) i als 2’ veurem un camí a la dreta amb un rètol Campanet – El Puig Tomir. Ascendim per ell amb pendent mitja i veurem un rètol de fusta de color vermell i blanc, que ens indica que hem de prendre una senda a l'esquerra. Iniciem una pujada forta i anirem passant per diversos senyals vermelles i blanques a garrovers, ullastres, fletxa vermella, punts vermells, etc. La pujada passa a mitjan i trobarem alguna fita, per a passar de nou a pujada mitja/forta i forta. Estem ascendint pel camí que ens duu al Ninot de Fartàritx. Als 6’/7’ arribem a un portell sense barrera. S'inicia una pujada forta i als 2’ veiem El Ninot. Seguim pel caminoi amb pujada mitja i abundant càrritx en alguns trams. Trobem les restes d'un camí i seguim els punts vermells i una fletxa vermella, que amb pendent fort ens conduïx a una rosseguera als 2’. Ascendim en diagonal esquerra, seguint els punts vermells, amb pendent fort. Una vegada travessada la rosseguera tornem a trobar restes de camí, trobat algunes fites i amb pendent fort i fort/molt fort en alguns trams. Progressem amb pendent mig cap al Ninot, al que deixem a la nostra dreta, transitant per una cota topogràfica superior a ell. Des de la rosseguera hem trigat de l'ordre de 10’/12’. Durant la pujada les panoràmiques són espectaculars sobre els cims que tanquen pel nord de la Vall d'en Marc.

Seguim pel camí, empedrat en alguns trams, amb pendent fort/mitjana i algun tram amb pujada mitja Trobem fitas que ens orienten en el recorregut. Als 4’ trobem un tancat metàl·lica, que podem travessar per una barrera. Seguim ascendint pel camí, amb pendent mitjana/forta i forta, arribant als 5’ a un terreny pla. Estem en la zona plana situada al NE de les cases de Fartàritx del Racó i podem veure a la nostra esquerra (Es) els contraforts rocosos que descendeixen de les altures de la Cuculla de Fartàritx, la Moleta, el Moletó, el Puig de Ca i, al lluny, el Tomir. Després de’/5 6’ de planeig, amb adreça SW, vam deixar a la nostra dreta les casa de Fartàritx del Racó. Seguim en la mateixa adreça, planejant i als 3’ arribem a una petita llera: és el Torrent del Molinet. Seguim a la nostra dreta (NW) a estones per la vora de la llera, per la llera o mitjançant una petita desgrimpada, dirigint-nos al lloc on iniciarem el primer salt de 6 m. Des que hem iniciat el camí pel torrent fins al primer salt hem trigat uns 9’/10’.

A partir d'aquest moment iniciem el recorregut tècnic del torrent. Podem consultar la seva descripció en el llibre de M. Trias i F. Ramón Els Torrents Clàssics de la Serra de Tramontana (2000) pàgines 141/146.

Una vegada efectuat el salt de 44 m, vam continuar per l'esquerra de la llera, amb baixada forta i havent de realitzar dos salts i una desgrimpada. Una vegada hàgim superat un gran bloc (des de la base del salt de 44 m hem trigat de l'ordre de’/5 6’ hem d'abandonar la llera del torrent a la nostra esquerra (NW), per una zona de càrritx, tenint una gran paret rocosa vertical a la nostra esquerra. És una zona amb vegetació molt espessa en alguns trams, sense pendents forts, hem d'avançar amb adreça NW buscant el millor pas i dirigir-nos cap a una paret de va partió que veurem enfront de nosaltres. Des que hem abandonat la llera del torrent fins a la paret de partió hem trigat de l'ordre de’5 . Ara estem en una pineda amb marjades no molt elevades i terra totalment abandonat per al cultiu; hem de seguir en la mateixa adreça (NW) buscant el millor recorregut i amb pendent lleuger/mitjana. Als 4’/5’ arribem a un camí i seguim descendint en diagonal esquerra, amb pendent mig, trobant de nou marjades abandonades i els pendents són mitges. Als 6’/7’ arribarem a un tancament de reixeta, hem de seguir a la nostra dreta, al costat de la reixeta, fins que trobem una barrera que ens dóna pas a un camí. Depenent de l'adreça de la nostra baixada a través de la pineda, arribarem més o menys prop de la barrera, però no hi ha pèrdua, doncs hem d'arribar fins a la barrera.

Una vegada travessada la barrera, vam seguir pel camí (NW), planejant. Veurem una conducció d'aigua (canonada negra) a la nostra esquerra. Al cap de’ 2 arribarem a la casa de Can Pascol (dreta) amb una piscina. Travessarem una barrera de fusta i continuarem pel camí. Als 2’ travessarem un portell i planejant arribarem al portell amb barrera de fusta que dóna accés a Can Pascol (Villa Pascol). En poc més de’ 1 amb baixada lleugera/mitjana, sobre asfalt, arribarem al Camí Vell de Pollença a Lluc (GR-221) a l'altura del Clotal (esquerra). Descendim a la nostra dreta (N), amb pendent mitjana/lleugera. Passem al costat d'un pal orientador Són Amer – Lluc (esquerra i amb baixada lleugera arribem als 3’/4’ a les cases del Sementer del Molinet (esquerra) i llaneando, vam arribar al cap de’ 1 a la barrera que dóna accés a Cal Mension. Poc després (menys de ½’) arribem a l'aparcament on hem deixat el cotxe al matí.

Recorregut: 8 kms
Temps: 3 h/ 30’
Cartografía: Mallorca Tramuntana Nord/Norte. Escala 1:25.000. Editorial Alpina (2006)

Es aconsejable consultar el recorregut amb el planol amb l' itinerari a la vegada que se llegeix la descripció del recorregut.