Puig de Massanella per Pas de na Bel i des Forat (23)

Puig de Massanella per Pas de na Bel i des Forat (86)

Puig de Massanella per Pas de na Bel i des Forat (64)

Pāgina Anterior Pāgina Següent

veure ses fotos veure ses fotos

PAS DES FORAT i PAS DE NA BEL

PUIG DE MASSANELLA, 1.365 m.

FRONTÓ DE COMAFREDA, 1.063 m.

31.03.2012

PUIG DE MASSANELLA - PASSOS DE LA PARET NORD

Iniciem el recorregut en el Coll de sa Batalla, on podem deixar el cotxe aparcat en els seus voltants. Davant del restaurant i la gasolinera hi ha un aparcament però està reservat als clients del restaurant.

Ens dirigim per la carretera, en direcció a Caimari, amb baixada lleugera fins a arribar a el portell que dóna accés al camí que es dirigeix a les cases de Comafreda, al que arribem al cap de 2’ una vegada travessat el pont sobre el torrent de Comafreda o des Guix. Una vegada travessat el portell hem de fixar-nos a la dreta on veurem una senda que ascendeix amb adreça S'i constitueix una bona alternativa i drecera al camí de terra pel qual transitarem al retorn. La pujada per la senda és de pendent mitjà i en alguns trams, l'aigua i els excursionistes han excavat una petita llera, apareixent alguns petits graons. Després de 4’ d'ascens arribarem al camí en una corba a l'esquerra, ho travessarem i seguirem a l'altre costat de la corba per una senda que també ens serveix de drecera. El pendent és mitjà i tornen a aparèixer els graons i la senda excavada; als 2’ arribem de nou al camí. A partir d'aquest moment seguim pel camí de Comafreda, prenent a la dreta (SW) iniciant una pujada lleugera (curta) i posterior planeig. Els pendents al llarg del camí mai superen la pujada mitjana, aconseguint als 4’ un portell amb un botador de fusta (dreta). Immediatament després de la barrera metàl·lica de el portell veurem a l'esquerra una caseta de fusta en la qual fa alguns anys es cobrava un peatge.

Continuem pel camí i podem contemplar enfront de nosaltres és Frontó. Al 1’ veurem un camí des de la esquerra, hem de seguir recte. Iniciem una baixada lleugera, tenint el torrent de Comafreda a la dreta (N). Als 3’/4’ nafrem a un encreuament: a la dreta (N) un camí que condueix a les cases de Comafreda, enfront de nosaltres (W) el camí que hem de prendre i que condueix cap al Coll des Prat i a la nostra esquerra (SW) una senda que ens condueix al camí que ascendeix al Coll de sa Línia. Continuem de front (W), tal com hem indicat, i travessem el portell (veurem una fletxa vermella en la columna de l'esquerra i una altra de color blau en la de la dreta). Seguim planejant o amb pujada lleugera tenint la llera del torrent de Comafreda a la dreta. Als 3’ ½ arribem a una espècie d'esplanada (fita), en la qual veurem una camí en ascens a l'esquerra (no hem de seguir per ell) i un altre camí, alguna cosa allunyat, que planeja a la dreta amb adreça NW (tampoc hem de prendre-ho). Hem de seguir per l'esplanada, amb pujada lleugera, i abans d'arribar al camí de la dreta, ascendir pel vessant de la nostra esquerra amb adreça W, veurem una fita, iniciant una pujada mitjana/forta per una senda. Al 1’ ½ veurem una paret seca (esquerra) i després d'ella uns camps de cultiu. Continuem ascendint amb pujada lleugera/mitjana, al costat de la paret (deixant-la a l'esquerra) i al 1’ arribem a un portell sense barrera, ho travessem i continuem amb pujada lleugera, arribant en ½’ a un camí (fita i punt vermell a la dreta). Aquest camí ascendeix cap al Coll des Prat per la base del vessant nord del Massanella, deixant a la seva dreta (N) el torrent de Comafreda. Hem de prosseguir ascendint per aquest camí, per la qual cosa en arribar a ell prendrem a la dreta (N).

La pujada, al principi, és lleugera i posteriorment passa a mitjana. Als 2’, camí des de la dreta, hem de seguir recte (fita). La pujada mai supera el pendent mitjà, encara que podem trobar algun tram curt de pendent mitjana/forta, sent el pendent lleuger/mitjana la dominant. Als 15’/16’ veurem a l'esquerra restes d'un camí empedrat, seguint nosaltres pel camí que transitem. La pujada en aquesta tram és mitjana i als 1’ ½ arribem a la Font de sa Teula (dreta). Continuem ascendint pel camí en zig-zag, amb una pujada mitjana/forta i als 2’ ½ arribem a l'altura d'una alzina, a l'esquerra del camí, des d'on podem albirar, al capdamunt, una esquerda en la paret rocosa amb una heura a l'esquerra: és el pas de na Bel. Per arribar a aquest pas des del camí hi ha diverses possibilitats, una d'elles és ascendir directament des d'aquest punt, deixant un grup d'alzines a la dreta; una altra possibilitat és continuar pel camí i al cap de 2’, en una corba en la qual sobre una roca veiem una fita, és la referència que ens indica que hem d'abandonar el camí i dirigir-nos ascendint pel vessant fins al pas. En aquest segon caso l'ascensió és una mica més suau a causa del guany topogràfic que hem aconseguit ascendint pel camí.

Triada una d'ambdues opcions hem de dirigir-nos ascendint pel vessant cap al pas. Nosaltres optem per la primera: ascendir directament des de l'alzina situada a l'esquerra del camí. La pujada és directa cap al pas que contemplem al capdamunt, amb adreça S i pujada forta amb trams de fort/molt fort, a través de el càrritx i les roques. Als 7’ d'iniciada, deixem a la nostra dreta, l'última alzina d'un grup d'elles situades a mig vessant. Continuem el dur ascens i als 9’ arribem als voltants d'una roca sobre la qual hi ha una fita. Continuem ascendint endevinant les traces d'una senda. Als 3’ arribem a l'inici del Pas de na Bel (també conegut com Pas des Fil); en la xemeneia que ho conforma podem veure en la paret rocosa de l'esquerra (E) una heura i una alzina i arbustos en la de la dreta (W). La pujada per la xemeneia és fort/molt forta, havent de realitzar alguna petita grimpada segons l'itinerari escollit, arribant als 2’ a la part superior del pas (fita). Des d'aquest punt podem contemplar unes panoràmiques espectaculars: Puig d’en Galileu, Puig Roig, Puig Gros de Ternelles, Serra de Cavall Bernat, península de cap Pinar, península d'Artà, Puig de n’Ali, Serres de Llevant, Pla, etc.

Des del Pas de na Bel, ens dirigim cap a l'esquerra (E), amb la finalitat d'aconseguir el cim des Frontó de Comafreda . Hem de descendir al coll que s'interposa entre el pas de na Bel i el cim des Frontó i posteriorment ascendir per les roques que formen la cresta que arriba fins al cim. La baixada fins al serral és de pendent fort/mitjana, arribant al coll en 2’ ½. Una vegada en el coll ascendim per les roques amb pujada forta/mitjana, s'inicia una baixada mitjana cap a un segon coll i posteriorment una pujada forta abans d'iniciar un últim tram de pujada mitjana i planeig immediatament abans d'aconseguir el cim des Frontó de Comafreda (1.063 m). El temps transcorregut des del pas de na Bel és de l'ordre d'uns 10’. Les panoràmiques són similars a les contemplades des del Pas de na Bel, incrementant-se amb les vistes de les badies de Pollença i Alcudia, Sant Salvador, Puig de Randa, s’Alcadena, el castell d’Alaró, Palma, etc. En el cim podem veure un petit pessebre.

Des del cim tornem de nou al Pas de na Bel realitzant, al revés, el mateix recorregut, trigant de l'ordre de 10’/11’ a arribar a aquest punt. Des del pas, el nostre proper objectiu és arribar al Puig de Massanella, per la qual cosa, anem a recórrer, en primer lloc, la cresta allomada, que després d'aconseguir el Pla de sa Neu ens portarà al cim del Puig de Massanella.

Des del Pas de na Bel, ascendim pel vessant de roca, amb adreça W/SW i pendent fort, amb trams fort/molt fort. Com a referència veurem unes fites i ascendirem per uns canals amplis. Als 8’/9’ veurem a la dreta (N), el final d'un possible canal de descens des de la cresta. Seguim cap a l'alt, deixant la cresta a la dreta, amb pujada forta/molt forta i orientats per les fites. Finalment el pendent se suavitza passant a mitjana i als 5’ veiem, de nou a la nostra dreta, un possible canal de descens. Seguim en ascens fort/molt fort i després de 1’, per una senda desdibuixada, arribem a la part superior. Continuem per la cresta, albirant al lluny els cims del Puig de Massanella; la pujada és mitjana, al principi, per passar a lleugera després. Després d'uns 3’/4’ de transitar pel Pla de sa Neu, arribem a la caseta dels nevaters i les parets de pedra que l'envolten (esquerra). Des d'aquest punt podem albirar els teixos del Masanella cap als quals ens dirigim amb adreça W i pujada, en general lleugera, excepte algun petit tram de pujada mitjana o lleugera/mitjana. Als 5’ ½ arribem als teixos i prosseguim en diagonal dreta (NW) i pendent fort/mitjana sobre roca. Ascendim per un tàlveg ampli i ens dirigim cap a la cresta que tenim a la nostra dreta (N). La pujada és forta/mitjana i mitjana i als 8’ arribem a la cresta en els voltants d'un canal (possible pas). Continuem al costat de la cresta per una senda amb prou feines perceptible i pujada mitjana. Veurem una fita al capdamunt i cap a ella ens dirigim amb pujada mitjana/forta. Als 4’ arribem a la cresta de nou i veiem un canal que pot ser una via d'accés. Immediatament arribem al Pas des Forat (fita). Ho hem de cercar en el vessant del penya-segat on veurem una petita plataforma horitzontal amb dos forats que permeten el descens.

Des del Pas des Forat ens dirigim al cim nord del Puig de Massanella orientats per les fites. Amb adreça W iniciem una pujada forta/molt forta, seguida d'una baixada mitjana, des d'on albirem els cims del Puig de Massanella juntament amb el Puig de Galileu, la torre de sa Calobra, el Puig Roig, el Prendre, la badia de Pollença, etc. Seguim per la cresta allomada en direcció al cim i després d'una baixada lleugera i planeig, orientats per les fitas i el traç d'una senda, a mesura que ascendim els pendents s'incrementen passant de planejar a pujada mitjana/forta, forta/mitjana. Després d'uns 12’ d'ascens arribem al cim nord del Puig de Massanella ( 1365 m). Des del cim contemplem les panoràmiques espectaculars que ens envolten i podem apropar-nos a la boca de el avenc situat al costat del cim.

Des del cim nord ens dirigim al cim sud, amb adreça SW, travessant el tàlveg que les separa. El pendent de baixada és mitjana, sobre roca, passant a plamejar als 2’. Immediatament veiem a la dreta (N) un possible canal de descens (punts granats, grisos i grocs), continuant nosaltres cap al cim sud. Planejant i iniciem una pujada lleugera, amb una pujada mitjana en el tram final, arribant als 3’ a la fita que assenyala el cim sud del Puig de Massanella (1347 m). Des del cim sud anem a descendir pel Pas de sa Paret cap al Coll des Prat. Des del cim seguim les fites, amb adreça SW i planejant. Al 1’ iniciem una baixada mitjana i posteriorment intervé/fort, sempre orientats per les fites. Als 3’ ½ s'inicia una baixada forta/mitjana, passant a lleugera i fins i tot planejant. Transcorreguts 4’ iniciem una baixada forta, sempre orientats per les fites”i als 6’ ½ hem de parar esment doncs hem de girar a la dreta (NE), per transitar deixant la paret rocosa del vessant nord del Massanella i dirigir-nos cap al Coll des Prat. Estem en el Pas de sa paret.

Iniciem el descens pel Pas de sa Paret, amb baixada mitjana/forta i, com fins ara, orientats per les fites. Seguim una adreça NE i després de 2’ ½ iniciem un planeig. A partir d'aquest moment hem de procurar no perdre altura, o perdre la mínima possible, i dirigir-nos cap al Coll des Prat. Trobarem nombroses fites i diferents sendes, arribant als 8’ al camí que ascendint pel Comellar des Prat es dirigeix al Coll des Prat. Prenem a la dreta (NE) i després de 5’ de pujada mitjana al principi i lleugera en el tram final arribem al Coll des Prat. Pas en la “paret de partió, fita, punt vermell i pal orientador (Font des Prat 1h 25m, Refugi des Tossals Verds 2h 30 m, Casa de Neu d’en galileu 1h 15 m, lluc 2h 30 m).

Una vegada travessat l'ensulsiada en la paret, seguim amb adreça I, transitant el camí que descendeix per la qual discorre el Torrent de Comafreda o des Guix entre el Puig d’en Galileu (al N) i el Puig de Massanella (al S). El camí no té pèrdua i ens conduirà a l'alzina des de la qual hem iniciat aquest matí l'ascens cap al Pas de na Bel. Trobem a l'inici del camí algunes fites i en alguns sectors el ferm del camí està molt deteriorat per l'acció erosiva de l'aigua. La baixada s'inicia amb una baixada lleugera i posterior pendent mitjà i als 6’ veurem un pou de neu (esquerra). Després de 1’ ½ de baixada lleugera arribem a la casa dels nevaters amb una columna central (esquerra) i 1’ després un altre pou de neu (esquerra). Les baixada és lleugera, amb els ja esmentats trams molt deteriorats i algun tram que conserva les restes d'un antic empedrat. Als 16’/17’, en una corba a la dreta veurem una fita sobre una roca (ens indica una senda per ascendir cap a la casa de neu del Galileu” Seguim amb baixada lleugera pel camí i als 4’, en una corba a la dreta, s'inicia una senda, que ascendeix a l'altre costat del tàlveg cap a la zona del Galileu. Continuem pel camí amb baixada lleugera i trams erosionats, arribant als 12’, en una corba a l'esquerra, en la qual veurem en una roca un punt platejat des de la qual arrenca una senda que es dirigeix cap al Pas de na Bel amb un pendent una mica més suau que la que hem recorregut al matí. Continuem amb baixada lleugera i als 3’ prenem contacte amb el jaç del torrent, però sense travessar-ho, deixant-ho sempre a la nostra esquerra (N). Després de 4’ de baixada lleugera, amb algun tram erosionat, arribem a l'alzina des de la qual hem iniciat aquest matí l'ascens cap al Pas de na Bel.

A partir d'aquest moment seguirem el mateix itinerari, en sentit invers, que el realitzat al matí, excepte en el tram final del mateix: ara transitarem en tot moment sobre el camí, sense prendre les dues dreceres pels quals hem discorregut a l'inici del recorregut una vegada travessat el portell situat al costat de la carretera. Com a referència dels temps emprats en el retorn tenim els següents:

- Alzina – Font de sa Teula 1’

- Font de sa Teula – Esplanada 20’/22’

- Esplanada – Portell caseta de fusta (peatge) 8’/9’

- Portell caseta de fusta (peatge) – Portell al costat de la carretera 8’/9’

- Portell al costat de la carretera – Coll de sa Batalla 2’

Recorregut: 13’8 kms

Topografia: Mallorca Tramuntana Nord/Nord. Editorial Alpina (2009-2010).

És aconsellable consultar el mapa amb l'itinerari alhora que es llegeix la descripció del recorregut.