|català| |castellano|

Dificultat: DIFICIL - AD+

Altitut: 1.367 m.

Desnivell: 647 m.

___________________________________________________________________________________

La descripció d'avui la podem dividir en dos apartats, una correspon a l'intent per la canal de la muralla N, des del Coll des Prat, no aconseguit per la intensa boira que havia deixat molt relliscós i exposat un replà arrodonit.
L'altra, sí es va aconseguir malgrat la boira, per una canal en la muralla W. que es descriu a continuació.

PUIG DE MASSANELLA -SW- DES DE SON MASSIP

L'excursió comença en la urbanització Són Massip (Són Macip) a l'altura del quilòmetre 22'8 de la carretera Ma.10. Ascendim travessant un primer encreuament, posteriorment una corba a l'esquerra i després altra a la dreta i arribarem a l'inici d'una pista (a l'esquerra) amb un panell informatiu del Consell Insular de Mallorca.

La pista s'inicia amb una pujada empinada i curta de formigó que posteriorment és de terra i en uns 2' arribem a una barrera de fusta amb un botador a l'esquerra. En 1' apareix un camí a l'esquerra, seguirem a la dreta (fites) amb pendent lleuger/mitjana. Als 3' trobem un camí a la dreta, seguint de front (fites). Als 3' trobem altre camí a l'esquerra amb un pal i fites, prenent a la dreta amb pujada forta. Als 3' trobem un camí, ja ens trobem en el GR-221, "sa Ruta de Pedra en Sec", a la dreta, pal, seguir en la direcció que venim amb pujada mitja/forta. 2' després apareix una sitja (esquerra) i restes d'una caseta (dreta), amb pujada mitja, posteriorment forta (curta) i finalment mitja, arribant als voltants d'una rosseguera a la nostra esquerra. Des de la sitja hem trigat uns 5'/6'. En aquest lloc apareix un cartell informatiu de caça major.

En aquest punt s'inicia un camí empedrat el Camí de Ses Voltes d'en Galileu que ascendeix pel vessant nord de la Mola de Són Macip. La pujada presenta pendent mitjana/forta. Als 3' passem al costat d'una rosseguera, el mateix que 1' i 2' després. En alguns moments la pujada s'endureix amb trams en zig-zag compensant l'esforç les panoràmiques que contemplem. Després d'uns 22'/24' de marxa finalitzarem el recorregut en ascens iniciant-se un planeig per una senda que ens condueix en 5'/6' a un pal indicador (Cases de neu d'en Galileu). Arribem a la casa i "pou de neu" en 2'

Enfront de nosaltres apareix la paret rocosa que forma la base de Sa Mola. Seguim en adreça E, vorejant la paret per la seva base i ascendint per un tàlveg amb pendent mitjana/forta, trobant alguna “fita” en el camí. Després d'uns 10' passem entre dues roques (fites) i iniciem una pujada lleugera/mitjana que amb direcció SW ens condueix a un serral que arribem a en 3'. Des d'aquest punt s'inicia una baixada forta/mitjana que amb direcció E, al principi, i SW després (fites) ens condueix al coll del Telègraf, emprant uns 14'/15'. En el coll un pal indicador del GR-221 ens assenyala les adreces cap a la Font d'és Prat, Casa de sa Neu i Lluc.

Iniciem una pujada forta per una senda trobant fites i estaques de fusta que ens marquen la ruta. Després d'uns 8' la sendaplaneja, trobant un pou de neu a la dreta. La senda ascendeix i posteriorment planeja i en uns 3' arribaram al coll d'és Prat o de les cases de Neu de Comafreda amb un pal indicador Font d'és Prat, Refugi Tossals Verds, Casa de neu d'en Galileu, Lluc, amb una paret seca que ho travessa de banda a banda. En aquest moment la boira, que ja fa bastant temps que ens acompanyava, es va fer més densa associada a ràfegues de vent forts. Des d'aquest coll es pot ascendir en diagonal cap a l'esquerra, allunyant-nos a poc a poc de la paret, cap a la segona depressió del cresterío contant des del cim. Vam esperar que les condicions meteorològiques fossin més favorables, però va ser inútil.

Vam ascendir pel vessant nord del Massanella amb adreça S', amb pendents mitjana/forta i fortes, trobant algunes fites. En uns 10'/1' arribem a la paret rocosa que forma el vessant nord del Masanella i la voregem cap a la nostra esquerra planejant. De seguida trobem el canal estret per on s'ha d'ascendir, grimpant fins a un raplà arrodonit i aèri, a l'esquerra, que ha de creuar-se fins a l'altre costat de la roca i superar la roca arrodonida de la dreta per a sortir del pas sobre el vessant i arribar a la cresta del Masanella. Donades les condicions meteorològiques, roca mullada i relliscosa, pendent acusat, absència de preses en la roca fiables i boira densa, després d'arribar a  “la roca arrodonida” decidim ascendir al cim per altra via.

Voregem la paret rocosa del Masanella cap al SW, planejant i després de 10'/12' arribem a una paret seca, la travessem i seguim vorejant la paret rocosa ara amb pendent mig. Després d'uns 7'/8' arribem a un canal amb una fita en el seu costat dret. Aquest canal amb adreça S, ascendeix fins a la cresta del Masanella. El seu ascens el realitzem amb una grimpada-escalada una mica dificil (grau III+) pel seu verticalidad. En el seu costat dret està equipat amb tres plaquetes i anelles, per a ser utilitzats amb descens en ràpel. Una vegada superat el canal, ja en la cresta, vam trobar marques de color gris i fites que ens conduïxen en adreça NE i amb pendent lleuger cap al cim, que s'arriba a en uns 9'/10', passant immediatament abans al costat del  avenc. Continuaven les condicions meteorològiques adverses amb boira densa i vent fort amb ràfegues que en alguns moments resultaven molestes.

Iniciem el descens des del cim en adreça SW seguint la cresta i buscant senyals grisos i fites. En 3' vam arribar al canal per on hem pujat, vam continuar per la cresta seguint els senyals grisos. Uns 10' després els senyals ens conduïxen cap a la nostra esquerra (N). Seguint les  fites iniciem una baixada mitja/forta, que pren adreça SW, per a prendre adreça W uns 2' després. Seguint les  fites el camí inicia una baixada forta que seguim durant uns 10'/12', fins al Pas de n'Argentó, iniciant seguidament una pujada mitja que es va endurint a mesura que ascendim. 10' després arribem a la paret rocosa que tenim a la nostra dreta prosseguint la pujada mitja/forta. De seguida (1') arribem al canal amb una fita a la seva dreta per on hem ascendit aquest matí.

Seguim la pujada forta (4'), N, posteriorment `laneja i arribam en 11' a una paret seca que travessem i descendim al costat d'ella, amb baixada forta /molt forta amb adreça N i en uns 8' vam arribar al coll d'és Prat o de  les Cases de Neu de Comafreda.

Una vegada en aquest punt recorrerem el mateix itinerari que a l'anada en sentit contrari. En uns 25'/30' arribarem a la Cases de neu d'en Galileu. Uns 3' després arribarem al pal indicador i 4'/5' més tard iniciarem el descens del Camí de Ses Voltes d'en Galileu. El descens durant uns 17'/18' pel Camí de Ses Voltes d'en Galileu ens conduirà al camí de terra que amb pendent mitjana/forta, en uns trams o lleugera en uns altres, ens durà en uns 18'/20' a la barrera de fusta amb “botador” a la dreta, i 1' després arribarem al panell informatiu del Consell Insular de Mallorca on hem iniciat l'excursió.