Penyal des Migdia

PENYAL DES MIGDIA, CIRCULAR

Pujada Nor-est (Cami de Bini), baixada Sud-est (Sa Coma)

10.01.09

PENYAL DES MIGDIA (Ascens per vessant nord, descens per sa Coma de n’Arbona)
1356 m.

Aprofitant la neu caiguda al llarg de la setmana, vam realitzar aquesta sortida no prevista en el calendari anual. Vam tenir un dia assolellat el que va contribuir a l'espectacularitat de les vistes.

Encara que iniciem l'excursió a primera hora ja trobem nombrosos cotxes aparcats en els voltants de la boca N del túnel de Montnàber, pel que deixem el cotxe aparcat al costat de la boca S. Travessem el túnel i vam descendir per la carretera Ma.-10 fins als voltants del punt kilométric 38'1 des d'on arrenca un camí a la dreta (Camí des Cingles), des de la boca S del túnel de Montàber fins a l'inici del camí hem trigat uns 15'/16'.

Iniciem l'ascens pel camí de terra i en uns 2' arribem a una barrera metàl·lica, vam seguir la marxa i al cap de 2' veiem a la nostra dreta unes xarxes metàl·liques que retenen els despreniments del vessant del Penyal des Migdia. Seguim ascendint i en uns 8' arribem a una nova barrera metàl·lica (Bini Gran) que travessem i seguim el camí. Transcorreguts uns 12' arribem a un encreuament (camí des de la dreta) i hem de seguir ascendint en corba a l'esquerra, seguint el Camí des Cingles. Uns 6' després arribem a un coll (Coll des Cards Colers).

Seguim el nostre recorregut i en uns 4' arribem a un portell sense barrera, on s'iniciem el descens. Transcorreguts uns 8' s'inicia una pineda i el camí transcorre per la base del vessant nord del Penyal des Migdia. Al cap d'uns 20'/22' de caminar hem d'iniciar l'ascens pel vessant nord del Penyal des Migdia. Al principi transitem per una pineda amb càrritx i posteriorment desapareix la vegetació i l'ascens és sobre pedra i roca (cal tenir en compte que a l'estar nevat d'una banda facilitava la marxa, però per un altre havia moments que la neu ens arribava als genolls i ralentia la nostra marxa). Per a l'ascens és aconsellable tenir la referència de la cresta situada entre el cim del Penyal des Migdia W (situada a la nostra dreta) i les crestes que formen el cresterío que en adreça NE es dirigeix al Puig Major (situades a la nostra esquerra). Hem d'ascendir amb adreça Es, al principi, i S posteriorment, aproximadament a 1/3 de la pujada, trobarem un ressalti rocós, cap al qual ens hem de dirigir i vorejar-lo cap a l'esquerra per la seva base, el que ens situarà en l'inici de l'ascens cap a la cresta.

Com referència de temps (depèn molt de la dificultat de l'avanç) podem donar com referencia els següents:

1. Des del Camí des Cingles, travessant la pineda, fins a la base del ressalt rocós uns 25’/30’
  2. Des del ressalt rocós fins a la cresta 1h 30’.

Són temps de referència molt variables. Nosaltres a l'ascendir trobem bastant neu (en alguns casos més de 1 m) el que ralentia la nostra marxa. A travessar la pineda la neu tapava els càrritx i en alguns punts ens enfonsàvem bastant. Una vegada superat el ressalt rocós vam haver d'anar progressant marcant petjades doncs ningú havia pujat pel vessant. Al principi la neu estava dura i ens enfonsàvem fins als genolls, posteriorment trobem zones en les quals havia una capa superior prima de neu gelada i sota neu en pols, el que feia que ens enfonséssim bastant i l'avanç es ralentia. Ens alternem en el cap davant de l'ascens doncs cansava bastant el fet d'avançar pas a pas enfonsant-se cada vegada fins a més amunt dels genolls i després haver de donar el pas següent traient la cama del forat bastant profund. El dia assolellat acompanyava i a pesar de l'esforç que havíem de realitzar gaudim en l'ascens.

Una vegada arribats a la cresta ens dirigim en adreça NE per la cresta, arribant a el cim del Penyal des Migdia als 8'. El Penyal des Migdia està format per una sèrie de cims alineats en direcció NE, que des del cim situat més al W (amb 1356 m) es dirigeixen cap al Puig Major, aquests cims arriben a altures variables entre els 1341 y 1398 m.

El descens ho realitzem per la Coma de n'Arbona. Des del cim ens dirigim per la cresta en direcció NE fins a trobar una vareta metàl·lica que ens serveix de referència per a iniciar el descens amb adreça Es. Una vegada superat el primer tram per una esquerda amb bastant pendent, seguim descendint pel vessant, igualment amb pendent fort i en aquest cas nevada. Fins a arribar a la carretera militar en la corba situada en les proximitats de la Coma de n'Arbona. El temps transcorregut entre el cim del Penyal del Migdia i la carretera miliar és de l'uns 35’.

Una vegada en la carretera ens dirigim amb adreça SW fins a la Coma de n'Arbona. El descens no és complicat doncs es realitza a través d'una sendera. Als 15'/17' d'abandonar la carretera militar trobem les restes d'una caseta a la nostra dreta i 2? després un pou de neu. Seguim descendint i als 8'/9' trobem les restes d'una caseta de nevaters (dreta) i un pou de neu al costat de la paret rocosa amb una espectacular enredadera.. Seguim descendint amb pendents mitjos i en uns 12'/14' arribem a la font des Coloms. Prosseguint per la senda al cap d'uns 5'/6' travessem el torrent i vam passar a l'altre costat de la llera, on vam arribar a un camí de terra que en 10' ens conduirà a la carretera Ma-10.

Una vegada en la carretera hem de seguir a la nostra esquerra en adreça S i arribarem en uns 10'/12' al túnel de Montnàber en la boca del qual S hem deixat aparcat el cotxe.