El grup

Altitud: 952 m.

7.03.2009

_________________________________________________________

Espolón Del Xaragall De Sa Camamilla –PENYAL XAPAT – Serra de son Torrella sur – Serra de son Torrella Central

Sortint des de Sóller en direcció a Lluc per la carretera Ma.-10, vam deixar el cotxe en la boca E del túnel de Montnàber i descendim de nou cap a Sóller fins a haver sobrepassat uns 25/30 metres la fita kilométrica 39 (des de l'aparcament hauran transcorregut uns 25'/30').

A l'esquerra de la carretera (adreça Sóller) s'inicia un camí pel qual ascendim amb pendent lleuger/mitjana. Transcorreguts uns 3' arribem a una bifurcació i vam prendre a la dreta iniciant una baixada lleugera. 1' després al costat d'una sitja apareix una bifurcació, vam prendre a l'esquerra en pujada mitja. '? després el camí planeja i posteriorment transitem sobre un gual, per a planejar seguidament.
3’després arribem a un nou encreuament, vam seguir a la dreta planejant i vam passar sobre una sitja pràcticament enfonsada. Transcorregut tot just 1' arribem a un encreuament i hem de seguir a l'esquerra (veurem una fita a l'esquerra damunt d'un tronc). El camí presenta una pujada curta i inicia un descens lleuger/mig i uns 2' després arribem a una rosseguera (fita a l'esquerra). Hem d'abandonar el camí pel qual veníem transitant i pujar per la rosseguera en diagonal dreta. Veurem que la rosseguera finalitza al costat d'una gran alzina.

La pujada presenta pendents forts i molt forts, amb la dificultat afegida del relliscós del terreny el que fa que extremem les precaucions, ajudant-nos en alguns moments de les mans. Als 5'/6' d'iniciat l'ascens arribarem al costat d'una paret rocosa a la nostra dreta. Seguim pujant al costat de la paret i en uns 2' el corredor s'estreny i el pendent es fa més acusada. En aquests moments cercarem el millor camí, ja sigui en la zona central o a la dreta. Uns 4' després arribem a un graó rocós, que ho superarem grimpant, i seguirem ascendint seguint la línia de màxima pendent buscant el millor recorregut.

Transcorreguts uns 6' arribem a una rosseguera amb pendent molt fort i vam sortir de la zona encaixada entre parets rocoses. Ens dirigim cap al serral situat al nostre front. 4' després a la nostra dreta veurem un penyal coberta la seva base parcialment per una planta. Transcorreguts 2' veurem altre penyal a la nostra dreta i ascendirem entre el càrritx amb pendents molt forts. En aquest tram cercarem el millor itinerari d'ascens, ja sigui per la dreta o pel centre (en alguns trams apareixen restes d'un caminoi el que facilita la progressió), i després d'uns 6' d'ascens arribarem a una paret seca.

A partir d'aquest moment el recorregut no presenta pendents tan acusats. Des de la paret seca ens dirigim cap al serral que apareix a la nostra dreta al que arribem en 1'. Arribem a la base de les roques que formen el cim del espolón del Xaragall de sa Camamilla i ascendirem cap al cim, per pendents forts, arribant-la a en 3'/4'.

Per a dirigir-nos al Penyal Xapat, descendim del cim i ens dirigim de nou cap al serral, al que arribarem transcorreguts uns 2'. En el serral prendrem adreça SW llaneando i amb pujada lleugera després i al cap d'uns 5' s'inicia un descens amb pendent lleuger al principi i fort després, en direcció a dos pins per on desgrimparem la paret rocosa. En aquest punt iniciem una baixada forta/molt forta cap al Penyal Xapat que veurem enfront de nosaltres. Després d'uns 5'/6'arribarem a la seva base i grimpant per la zona que ofereixi millor agarri arribarem al cim més elevat en uns 4'/5'. Igualment podem ascendir a l'altre cim en uns 2'/3'.

Des del Penyal Xapat vam prosseguir el recorregut cap a la Serra de Son Torrella. Des de la base del Penyal Xapat hem de dirigir-nos cap al graó rocós al costat dels dos pins per on hem passat abans. En uns 5'/6' de pujada forta/molt forta arribarem al graó, grimpant ens situarem al costat dels pins i des d'aquest punt iniciarem una pujada mitja/lleugera a través del càrritx per a dirigir-nos amb adreça NE cap a la cresta de la serra de Son Torrella. Després d'uns 5' de pujada per la càrritxera el pendent s'endureix passant a fort/molt fort; hem de dirigir-nos cap al punt que apareix una reixeta en la cresta, arribant-la a després d'uns 4' de fort pendent. Seguim ascendint amb pendent fort/molt fort en diagonal esquerra i en 2' arribem a la cresta.

Una vegada en la cresta seguim amb adreça NE per ella i en 1' arribem a una paret seca, la travessem, vam seguir crestejan amb ascensos forts, planejant a trams i en uns 6'/7' arribem al cim Sud de la serra de Son Torrella. Prosseguint per la cresta en uns 4' arribem a un nou cim, ja en el sector central de la Serra de Son Torrella.

Descendim del cim per la nostra esquerra i voregem el cim, passant al vessant S i amb pendent molt fort en alguns trams i fort en uns altres baixem en diagonal dreta, en direcció a dues roques i descendint passada la roca de la dreta. A partir d'aquest moment hem de descendir per la línia de màxima pendent en direcció a la cua de l'embassament que abasteix a la base militar. Al cap d'uns 12'/14' des del cim arribem a una rosseguera, descendim pel costat esquerre amb pendent fort/molt fort i en uns 6'/7' arribem a el camí que voreja la presa, a l'altura de la cua de la mateixa. Prenem el camí cap a la nostra esquerra i en uns 2' arribem a una barrera metàl·lica verda (dóna accés a la possessió de Son Torrella). Pel botador situat a l'esquerra arribem a la carretera Ma.-10 al costat de la boca E del túnel on hem deixat aparcat el cotxe.