MAPA

el grup

Bloque diagrama

MORTITX, LAVANOR, SES BASSES, PUIXET DE SES BASSES, COMA DE SES TRUGES, MUSCLO DE LES CORDES, RAFAL D'ARIANT, TORRENT DE MORTITX,

23.10.2010

Altitud máxima Puixet de ses Basses: 389,81: m.

Recorregut ; 16,67Km.

Iniciem l'excursió en l'entrada de la finca de Mortitx, a l'altura del km 10’9 de la carretera Ma.-10 (Pollença –Lluc). Si està ocupat, un poc més endavant a la dreta (km 10’8) podem aparcar. Saltem el botador, situat a la dreta de la barrera, i iniciem el recorregut pel camí que duu a les cases. Aquest camí va des de les cases de Mortitx a Lavanor i, pel coll des Vent a ses Basses, El camí que discorre per aquesta zona està tancat per als excursionistes de gener a juny a causa de la presència de nius de voltor negre. Una vegada superat el botador planejam i en 1’ arribem un pas canadenc, amb baixada lleugera travessem un portell sense barrera, als 2’ passem al costat d'un transformador i unes pistes de tennis (esquerra) i 1’ després veurem les cases (esquerra).

Seguim pel camí, amb pendent fort/mitjana i als 3’ passem pels Cellers Mortitx (esquerra). Seguim amb pendent mig i 1’30 després arribem a un encreuament. Hem de seguir recte, pal amb el rètol REFUGI i amb les vinyes a la nostra esquerra. Planejem i als 3’ arribem a una barrera, amb un botador (dreta). Una vegada superat veurem (dreta) una caseta de pedra i un poc més endavant (esquerra) l'aparcament per a les persones que vagin al refugi de Mortitx.

Continuem pel camí, amb baixada molt lleugera i als 3’ travessem la llera d'un torrent, que travessa el camí. 4´ després arribem a un encreuament (veurem fites a la nostra dreta i una fletxa vermella –serà el lloc al que arribarem al regressar-). Hem de seguir recte, sense abandonar el camí, passarem al costat de fites i algun punt vermell, pràcticament planejant, encara que poc després s'inicia una pujada mitja/forta (formigonada). 4’ després planejam novament i iniciem una pujada lleugera/mitjana.

Seguim planejant i als 4’ veurem un camí a la nostra esquerra, vam seguir recte i ens dirigim cap al portell (barrera de fusta). En 1’ vam arribar al petit embassament de les Comes, situat en la llera del torrent de’s Hort. A partir d'aquest moment transitem per una pujada mitja (formigonada) que posteriorment s'endureix, arribant als 8’/9’ a un nou portell, seguim ascendint amb pendent fort/mitjana i als 4’ veurem a la nostra dreta el camí que conduïx al refugi (pal orientador).

Seguim per el pinar amb pendent mitjana/forta, planejant i de nou pendent mitja, arribant en 2’ a un collat. S'inicia una baixada mitja que passa a forta, vam arribar al cap de’ 6 a una barrera i iniciem una pujada forta arribant en 4’ al Coll des Vent. Des del coll iniciem una baixada forta i mitjana forta arribant als camps de cultiu de Ses Basses al cap d'uns 10’/11’.

Voregem el camp de cultiu, deixant-lo a la nostra dreta i avancem planejant amb adreça SW i en uns 3’ arribem a Ses Basses. Ens dirigim, camp a través, amb adreça N-NW cap al petit cim que tenim enfront de nosaltres; una vegada arribada (2’) seguim en la mateixa adreça cap al cim que tenim enfront de nosaltres, primer amb baixada mitja i després baixada lleugera/mitjana per a iniciar una pujada mitja i el tram final fort. Des del cim anterior hem trigat uns 12’/14’. Des d'aquest cim podem contemplar unes panoràmiques espectaculars.

Des del cim ens dirigim, amb direcció ES, camp a través, cap al terreny de cultiu de Ses Basses. Al principi el pendent és fort, però posteriorment passa a mitjan/lleugera i en 11’/12’ vam arribar al camí pel qual havíem arribat a Ses Basses.

Una vegada en el camí, ascendim en direcció al Coll des Vent, amb pendents cada vegada més fortes. Al cap d'uns 7’/8’,en una corba a la dreta (90º), veiem en la vora del camí una fita (esquerra). En aquest punt abandonem el camí i ens dirigim cap a la Coma de ses Truges, amb adreça I, pendent mig i fites que ens dirigeixen cap a un grup de pins joves. Als 3’ arribem a aquest grup, seguim llaneando orientats per les fites, per a recórrer el tàlveg que forma la Coma de ses Truges. El pendent s'endureix passant a fort i al cap d'uns 32’/35’ des que hem deixat el grup de pins, vam arribar el jaç del torrent.

Remuntem el vessant, mantenint la mateixa adreça (NE), orientats per alguna fita i amb pendent mitjana/forta. AL cap de’3 arribem a el llom, albirant a la nostra dreta el Gorg des Bec d’Oca. Continuem, descendint amb pendent fort/molt fort cap al torrent al que arribem als 11’/12’ al torrent Fondo, en el punt on s'inicia el recorregut esportiu del mateix.

Ascendim amb la mateixa adreça (NE) el vessant, amb alguna fita que ens orienta i pendent fort, arribant al cap de’/9 10’ al serral. Descendim amb pendent mig, en general, als 4’ travessem una paret de va partir i vam continuar amb pendent lleuger fins a una roca aïllada amb una gran mata, situada en l'esplanada localitzada entre la riba acantilada i la Font de’s Hort; hem trigat en el descens uns 7’/8’.

Des d'aquest punt ascendim al cim del Musclos de ses Cordes amb la finalitat d'admirar les espectaculars panoràmiques d'aquest tram de costa. La pujada és mitja/forta al principi i posteriorment s'endureix, arribant a el cim en uns 16’/17’. Descendim fins a la roca aïllada, trigant uns 16’/17’ a arribar a ella. Des d'aquest punt seguim amb adreça S-SE per l'esplanada cap a la Font de’s Hort, arribant en 5’. Des de la font, vam seguir, amb pendent mig, cap a les cases del Rafal d’Ariant, arribant en 4’. Una vegada en les cases, vam canviar totalment la nostra adreça de marxa, passant A SW, amb la finalitat de dirigir-nos de nou cap al torrent Fons, en els voltants del Bec d’Oca. El pendent és lleugera i als 7’ arribem a el jaç del torrent (fita). Ara hem de remuntar el torrent fins a arribar a el punt en el qual confluïxen els torrents de Mortitx i el des Molí. La pujada pel jaç ens obliga a grimpar en alguns punts i en uns altres a caminar per la riba dreta, també hem de superar algun gorg, cas que estiguin plens d'aigua. Al cap d'uns 12’/13’ arribem a la confluència dels dos torrents i hem de seguir pel torrent de Mortitx (esquerra, fites i inscripció MORTITX). Trobarem fites que ens confirmen que anem per l'adreça correcta i el pendent és, en general mitjana/forta. Als 8’ hem de seguir per la llera a la nostra dreta (fites). A partir d'aquest moment el pendent és, en general, mitjana, existint algun petit tram en el qual és forta/mitjana. Les fites ens acompanyen al llarg del recorregut, apareixent també algun punt vermell. AL cap d'uns 16’/17’ travessem una paret seca i 5’ després s'inicia un llaneo per una zona coberta de càrritx, en la qual fites i punts vermells ens serveixen d'orientació. Al’ 1 travessem una paret seca i 3’ després passem al costat de les restes d'una caseta circular. Als 5’ vam arribar al camí pel qual hem transitat aquest matí. Prenem a l'esquerra i llaneando, vam arribar als 4’/5’ a la caseta de pedra (esquerra), l'aparcament (dreta) i la barrera amb botador (esquerra). Una vegada superat seguim pel camí fins a arribar als Cellers Mortitx (7’), les cases de Mortitx (5’) i la barrera d'accés situada en la carretera Ma.-10 (1’).