Foto aérea torrent de s'Arboçaret

3er i darrer  salt de  25 m.

CALA FONT CELADA

TORRENT DE S'ARBOÇARET

Tram final amb el nom de Torrent des Castellot

(Artà)

5-3-2011

Abans de començar convé dir i aclarir que es tracta del TORRENT DE S'ARBOÇARET i no del torrent d'en Porrassar, ho dic perquè veig que a algunes pàgines webs, blogs i revistes ho confonen, soposo què la manca de planols i informació de la zona provoca aquesta confusió. A mes de mapes que ho deixen clar, només cal observar que el torrent travessa un "bosc d’arboceres”. Sent el seu darrer tram anomanat com Torrent des Castellot.

Si be té sa consideració de torrent esportiu es tracta d'un torrent en només tres salts importants sent el més alt de 25 m., tot i aixó es poden desgrimpar tots i a més es poden salvar per qualsevol dels seus costats. Per aixó és ideal per iniciar-se amb el torrentisme. Sense deixar de banda l'imcomparable entorn i amb un final a sa Cala Font Cerlada encisador.

Torrent de s'Arboçaret

tornada pel Camí d'en Mondoi

El torrent de s'Arboçaret està situat en el Parc Natural de Llevant, en la península d'Artà. Per a accedir al mateix, una vegada arribats a Artà, hem de prendre la carretera que conduïx a l'ermita de Betlem (Ma.-3333). Als 11’/12’ de la sortida d'Artà, veurem una indicació (dreta) que ens indica el desviament que hem de prendre per a arribar al Parc, al que arribem als 2’ a la zona de l'aparcament públic, on hem de deixar el cotxe,

L'excursió comença en les cases de s'Alqueria Vella, integrades en el Parc Natural de Llevant, situades al costat de l'aparcament. Sortint de l'aparcament, pel mateix lloc per on hem accedit a ell, veurem un pal orientador. Hem de seguir a la dreta, seguint l'itinerari 3: Camí des Presos. Iniciem un ascens mig/lleuger per la pista asfaltada, passant al costat de les casa de’s Alqueria Vella (dreta). Al’ 1 passem el portell situat a la dreta de la barrera de fusta. Seguim ascendint per la pista amb pendent lleuger/mitjana que posteriorment passa a mitjan/lleugera. Als 8’/9’ un pal orientador (dreta) ens indica que hem d'abandonar la pista i ascendir per la senda, que amb pendent mitjana/lleugera, transcorre per la pineda. Als 2 ½‘ arribem a un camí (pal orientador) i hem de prendre a l'esquerra. El camí inicia una pujada mitja i posteriorment planeja, arribant als 2´ a una barrera de fusta. Seguim pel camí al principi planejant, posteriorment amb pujada lleugera, incrementant-se el pendent fins a arribar a mitjan/fort, arribant als 7’/8’ al Campament des Soldats, situat en la faldilla de l'El Puig des Porrassar. Es tracta d'un conjunt de petites edificacions (avui en ruïnes) on van estar reclosos un grup de presoners que, després de la Guerra Civil, es van encarregar de la construcció de la carretra que conduïa al puig de sa Tudossa on estan situades unes antenes.

Travessem el recinte fins a arribar a una barrera de fusta (panell a l'esquerra), la travessem i vam continuar per una camí de terra que arrenca en la mateixa amb adreça I. A uns 50 m de la barrera abandonem el camí i descendim pel tàlveg (esquerra) cap al jaç del torrent de’s Arboçaret, amb pendent mig i posteriorment mitjana/forta, fins a arribar a als 5’/6’ una paret seca en el fons del tàlveg. Saltem la · paret seca i descendim per la llera del torrent, planejant o amb baixada molt lleugera però cobert per abundància de càrritx el que dificulta la marxa. A l'esquerra podem contemplar el puig des Porrassar i transcorreguts uns 25’ vam arribar al primer salt. Es tracta d'un salt d'uns 10 m. equipat amb una vaga (dreta). Una vegada superat, gairebé immediatament, vam arribar al segon salt. Es tracta d'un salt de 7 m. que podem superar desgrimpant. Tot just hem avançat, vam trobar una sèrie de salts consecutius que se superen sense dificultat (deslizables). Seguim per la llera amb pendent lleuger/mitjana i als 5’/6’ arribem a un nou salt (tobogan) de 12 m. equipat a l'esquerra.

Una vegada superat continuem descendint, per a superar un tram rocós amb graons i posteriorment desnivells molt reduïts. Estem travessant una zona densament poblada de arboceres que ens acompanyaran de l'ordre de 35’/40’, mentre recorrem un terreny sense tot just pendent. Als 3’ d'haver deixat la zona coberta per arboceres vam arribar a un salt que podem destrepar per la dreta. 2’ després arribem a un nou salt (tobogan) que podem superar sense dificultat. Als 5’/6’ de llanear i baixada mitja per la llera, vam arribar a l'últim salt de 25 m. equipat en el centre (split).

Una vegada superat aquest últim salt seguim per la llera del torrent per a dirigir-nos a la platja de sa Font Celada. El recorregut presenta desnivells pràcticament nuls o mínims, buscarem el millor pas entre la vegetació i havent de superar en algun cas alguna roca que, de tota manera, no presenta excessiva dificultat. Als 8’/9’ la llera del torrent s'estreny (s’Estret) formant un petit entreforc constituït per parets rocoses no excessivament altes. Als 9’/10’ tornen a aparèixer les “arboceres” ara no tan abundants com anteriorment, acompanyades de mates. Seguim llaneando per la llera i als 8’/9’ arribem a un camí de terra que travessa el torrent al costat d'una fita de delimitació de la zona marítim-terrestre (Fita nº 662a). Als 2’ abandonem la llera del torrent i ascendim a la nostra esquerra per a transitar per unes “dunes” sorrenques que conformen la part posterior de la platja. A la nostra esquerra (N) veiem una petita cova on es localitza la Font Parany. Si el cabal de la font és abundant es forma un corrent d'aigua en la sorra que hauríem de vadear o superar-la abans de la font. Des que hem abandonat la llera del torrent fins a la platja hauran transcorregut de l'ordre de’/3 4’.

Des de la platja de sa Font Celada, ens dirigirem cap a l'esquerra (W) per un camí de terra que, voreja la costa i al cap de 5´/6´, després de recórrer la platja passem al costat del refugi de s'Arenalet des Verger (esquerra). Abans d'arribar al refugi trobem una pista que neix a la nostra esquerra i que conduïx fins a la caseta des Oguers i continuant per la Esquena Llarga, arriba a el Camí des Pressos. Nosaltres continuem pel camí que veníem transitant i iniciem l'ascens pel Camí d'en Mondoi. Aviat s'inicia una pujada mitja/forta, que posteriorment passa a forta/ mitjana i forta. Als 21’/23’ el camí llanea durant un breu recorregut per a iniciar una pujada mitja posteriorment. Als 5’/6’ arribem a un encreuament (camí des de la dreta; pal indicador: Camí d'en Mondoi, Campament des Soldats 1h 30m, Arenalet d’és Verger 30 m, Albarca 1h 50 m). Seguim recte (NW) pel Camí’d en Mondoi, en general amb pujada mitja/forta o mitja. Apareixen algunes fites i estaques indicadores de l'itinerari 6. A la dreta veurem la Talaia Moreia mentre vam seguir pujant, arribant als 5’ al costat de la reixeta (esquerra). Seguim les fites i les estaques (itinerari 6), la pujada és mitja/forta i als 4’/5’ arribem a un botador de fusta que ens permet superar la reixeta. Llaneamos i seguim les fites; posteriorment la pujada és lleugera/mitjana, apareix una estaca (itinerari 6) i als 5’/6’ tornem a tenir contacte amb la reixeta (dreta). Segueixen les estaques i les fites podent contemplar unes esplèndides panoràmiques de les valls i la costa. La pujada és forta en algun tram, i als 4’/5’ tornem a tenir contacte amb la reixeta (dreta). Continuem seguint les fites, la pujada oscil·la entre mitjana i forta/mitjana, tornem a tenir contacte amb la reixeta (dreta), mentre travessem una zona repoblada amb pins i acebuches (Conca del torrent és Gallerc, Bosc TUI). Als 5’/6’ arribem a un encreuament (Panell Itinerari 6 - Camí d`'en Mondoi/s’Alqueria Vella). Hem arribat al Camí des Pressos. En aquest punt podem contemplar unes boniques panoràmiques que abasten 360º (Menorca, Cala Rajada, platja s’Arenalet des Verger, Faralló d’Aubarca, cap des Pinar, Cap de Formentor, etc.).

Prenem a l'esquerra (SW), pel Camí des Pressos que no abandonarem fins a arribar a s'Alqueria Vella. La pujada, durant un curt tram, és mitja, vam passar al costat de les restes d'una caseta (esquerra) i el panell informatiu del projecte de repoblació forestal (dreta). Després de’/8 9’ de pujada lleugera o llaneando vam arribar a un encreuament: Pal indicador: Sa Tudossa 15 m, Arenals des Verger 1h 25 m, Aubarca 2h 30m. Hem arribat al camí/carretera que ascendeix a les antenes de comunicació. A partir d'aquest punt la carretera presenta un ferm asfaltat, molt deteriorat en alguns trams, la pujada és lleugera o llanea i als 3’ arribem a un nou encreuament: Panell Itinerari 5 s’Esquena Llarga. A la dreta veiem el camí que passant per la Caseta des Oguers arrenca en l'Arenals des Verger. La carretera segueix amb pendents lleugers i als 10’ passem sobre un pont; s'inicia una pujada mitja i als 9’ arribem a un portell amb una barrera de fusta. Després de’ 3 de pujada mitja, vam arribar a un nou portell amb barrera de fusta. La pujada és mitja o mitjana/lleugera i fins i tot planeja i als 5’ vam arribar al Campament des Soldats (esquerra). Veiem una làpida (esquerra) que recorda als presoners i un pal orientador: s’Alqueria Vella 30’, Cases de Betlem 1h 55m, s’Arenalet des Verger 2 h, Albarca 3h 15m.

Continuem amb baixada lleugera i al’ 1 ens desviem seguint les indicacions d'un pal orientador (Camí des Pressos, Itinerari 3, esquerra). Iniciem el descens, amb pendent mig, per la pineda, al principi per una senda que posteriorment es transforma en un camí. Posteriorment el pendent és lleugera, intercalant-se alguna pujada lleugera curta, per a posteriorment seguir descendint amb pendent mitjana/lleugera. Als 6’/7’ arribem a un portell de fusta, llaneamos i posteriorment baixada mitja, per a arribar al 1 ½’ a un pal orientador (Itinerari 3), per a arribar a la carretera 1’ després (Pal orientador: Itinerari 3, Camí des Presos) Després de’ 4 de baixada lleugera per la carretera arribem a un portell amb barrera de fusta, que podem travessar per un pas a l'esquerra. Una vegada travessat arribem als voltants de s'Alqueria Vella (esquerra) i als 2’ arribem a l'aparcament on hem deixat el cotxe al matí.