CIM DEL PA DE FIGA DE SON TORRELLA

AMB EL NOSTRES AMICS MUNTANYENCS VINGUTS DE REUS

2-4-2011

Son Torrella Coll de sEscudella Pa de Figa de Son Torrella Puig Major

Iniciem l'excursió en l'aparcament situat al costat de la barrera d'entrada a Son Torrella (carretera Ma.-10, al costat de la base militar d'El Puig Major), on hi ha espai suficient per a deixar aparcat el cotxe. Des de l'aparcament descendim cap a l'entrada de Son Torrella, a la qual arribarem en ½’. Una vegada travessada la barrera d'accés a la finca, vam iniciar el recorregut pel camí de terra que, amb pendent lleuger i adreça NE, passa als 2’ al costat d'una nau (esquerra) i ½‘ després transitem enfront dels estables, les cases de Son Torrella (esquerra) i dos safareigs (dreta). i 1’ després passem al costat d'una estació meteorològica (dreta) i el camí d'accés a les cases (esquerra). Seguint pel camí arribem en 3’ a una reixeta (esquerra) i 2’ després a una barrera amb botador, també a l'esquerra. En aquest tram el camí planeja (a l'esquerra i en les proximitats del camí veurem alguns ruscs; quan regressàvem a la tarda, “vam sofrir” un atac de les abelles, bastant enfurides, per cert, algú va rebre les consecuències). Als 2’ arribem a la carretera asfaltada que des de la base militar conduïx a les instal·lacions de l'El Puig Major. Seguim a l'esquerra per aquesta carretera, i, la travessem 1’ després prenent el camí de terra que apareix a la dreta.

La pujada és molt lleugera i vam seguir en contacte amb la carretera fins que arribem a una barrera metàl·lica amb un botador (esquerra) 2’ després. Travessem la barrera (o vam saltar pel botador, cas que estigui la barrera tancada) i vam seguir pel canino de terra amb pujada lleugera/mitjana, dirigint-nos cap al Coll de s' Escudella, tenint la impressionant paret rocosa “La Paredassa” a la nostra esquerra. Als 3’ vam arribar al Camp de Tir i en el seu extrem NW veurem l'inici d'un camí de terra al costat del que apareix una fita (dreta), en un terreny freqüentment entollat. La fita ens assenyala l'inici d'una senda que amb pendent mitjana travessa un pinar, amb adreça NE, arribant als 2’/3’ a un serral, guiant-nos per les fitas que van apareixent al nostre pas. El terreny presenta pujada lleugera, trobant trams amb abundant vegetació en el nostre recorregut. Als 5’/6’ ens dirigim amb adreça NW i pendent mig o mitjana/forta, a través del càrritx, cap al botador metàl·lic que ens permet travessar la reixeta situada a la nostra esquerra. Als 2’ vam arribar al botador i una vegada superat aquest ens dirigim amb adreça NW (diagonal esquerra), cap a la base de "La Paredassa", amb pujada forta/mitjana (veurem alguna fita) cap al canal situat a la dreta de La Paredassa. Als 3’ després arribem a la base de La Paredassa i amb adreça N, vam vorejar la base de La Paredassa, seguint en diagonal dreta amb pendent fort/molt fort. A mesura que ascendim trobem alguna fita i als 13’/15’ arribem a una rosseguera. La travessem i seguim ascendint fins a arribar als 5’/6’ a una pala des de la qual albirem la Agulla des Frare (dreta).

Ascendim, grimpant en algun moment, al cim ( braç de sa cadira de sa Reina) que tenim a la nostra dreta, arribant a la mateixa en uns 3’/4’. Des d'aquest cim tenim unes vistes espectaculars sobre la Agulla des Frare i el tàlveg que l'envolta, així com altres cims del sector nord de la Serra de Tramuntana (Tomir, Massanella, Puig de ses Vinyes, etc).

Des del cim descendim al serral des del qual havíem iniciat l'ascens, per a dirigir-nos cap al Pa de Figa de Son Torrella travessant el tàlveg situat entre el serral al que hem arribat i aquest cim. Procurant no perdre altura ens dirigim, amb adreça S-SW, cap al serral situat en aquesta adreça. Transcorreguts uns 2’, en els quals hem planejat procurant no perdre altura, vam arribar a una fita (a la qual tornarem doncs en aquest punt iniciarem l'ascens del pas (desconeixem el seu nom) nque ens conduirà a l'El Puig Major). Una vegada en el serral ens dirigim cap al cim del Pa de Figa de Son Torrella amb pendent mig i un curt tram final en el qual grimpem al cim. Des del serral al cim hem invertit uns 4’/5’. Aquest cim és igualment un punt amb excel·lents panoràmiques, en aquest cas del sector sud (El Puig Major, Penyal des Migdia, embassament de Cúber, etc.).

Des del cim regressem de nou al serral, al que arribem després de’/4 5’ de recorregut. Al cap d'uns 6’/7’ arribem a una fita que hem esmentat anteriorment i veurem a la nostra esquerra una canal/esquerda, amb pendent pronunciat que ascendeix en adreça W (és el PAS que anem a utilitzar en el nostre ascens cap al Puig Major). Ascendim per la mateixa, grimpant en alguns moments (veurem un ancoratge bastant precari a la nostra dreta, amb planta inclosa) i als 4’/5’ hauríem de girar en diagonal dreta (veurem a la nostra dreta una fita sobre una roca) i ascendim amb pendent fort/molt fort, arribant en 2’ a colladet des d'on, podem contemplar unes esplèndides panoràmiques. Des d'aquest punt ens dirigim cap al cim de l'El Puig Major pel vessant rocós que tenim enfront de nosaltres. Hem d'ascendir amb adreça W (lleugera diagonal esquerra) sobre roca i amb pendent, en general, fort. Ara hem de dirigir-nos cap a les edificacions de l'El Puig Major que veiem enfront de nosaltres, amb pendent mitjana/forta, al principi de front i després cap a la dreta. Als 3’ passarem al costat d'una fita al costat d'una reixa metàl·lica, seguint les fites, que amb adreça diagonal esquerra i pendent fort, ens conduïxen cap a les antenes. Als 4’ arribem a una rosseguera, la travessem en diagonal dreta (NW), amb pendent fort, amb la finalitat de dirigir-nos cap al cantó dret de l'edificació (posteriorment veurem que és una esplanada) que veiem al capdamunt. La pujada és forta i en algun tram fort/molt fort, arribant als 3’/4’ a l'esplanada. Una vegada arribat aquest punt, únicament ens resta arribar al vèrtex geodèsic que assenyala el “cim” de l'El Puig Major (l'original va ser dinamitada per a construir l'esplanada en la qual estan situades les instal·lacions militars). Avançarem cap a la nostra dreta (NE), amb pujada lleugera i posteriorment mitja, arribant a als 4’/5’ el vèrtex geodèsic. Des d'aquest punt les vistes són espectaculars sobre gran part de la Serra de Tramuntana, el Pla de Mallorca, les Serres de Llevant, les badies de Pollença i Alcudia, Cabrera, Menorca e Eivissa, etc.

El retorn ho realitzem pel mateix itinerari, obviant el desviament que hem realitzat per a ascendir al Pa de Figa de Son Torrella i el cim situat al costat del serral de la Agulla des Frare.

La referència aproximada dels temps emprats en el descens, és la següent:

- Vèrtex geodèsic – Esplanada 5’/6.’

- Esplanada – “Fita”, galleda metàl·lica 8’/9.’

- “Fita”, galleda metàl·lica – “Pas” canal/esquerda 10’/11.’

- “Pas” canal/esquerda – “Fita” que assenyala inici “pas” 3.’

- “Fita” que assenyala inici del “pas” – Base de La Paredassa 19’/20.’

- Base de La Paredassa – “Botador” reixeta metàl·lica 13’/14’

- “Botador” reixeta metàl·lica – Camp de tir 10.’ - Camp de tir – Barrera metàl·lica amb “botador” 3.’

- Barrera metàl·lica amb “botador” – Carretera accés instal·lacions cim El Puig Major 3.’

- Carretera accés instal·lacions El Puig Major – Camino de terra (dreta) 1.’

- Camí de terra – Casas Són Torrella (dreta) 7’/8.’

- Casas Són Torrella (dreta) – Barrera entrada Són Torrella (carretera) 3.’

- Barrera entrada Són Torrella (carretera) – Aparcament ½’

Recorregut total: 7’88 kms

És aconsellable consultar el recorregut en el mapa comparant-lo amb la descripció amb la finalitat de tenir una idea general de l'itinerari.