PUNTAL DE PLANICIA

JO a l'esperó de la Serra dels Puntals

PUIG DE SA MOLA

PUNTAL DE PLANÍCIA (893 m.)

PUIG DE SA MOLA (941 m.)

9-4-2011

Puntal de Planicia Puig de sa Mola de Planicia

Iniciem el recorregut en la part posterior de l'església de Sant Pere d'Esporles, al costat del pal orientador del GR-221 (Camí des Correu – Banyalbufar), podent aparcar el cotxe en els carrers situats en els voltants del temple. El recorregut s'inicia ascendint per la Costa de Sant Pere, primer sobre asfalt i posteriorment sobre el ferm empedrat del GR-221. Als 10’/11’ travessem una barrera de fusta i iniciem una baixada lleugera. 1’ després travessem una barrera metàl·lica, per a arribar en 4’ a una nova barrera de fusta i una vegada travessada arribem en 1’ a la carretera. La travessem, seguint les indicacions del pal orientador (Banyalbufar – Camí donis Correu 2 h 15m) arribem en 2’ al pont sobre el Torrent de Sant Pere, vam seguir tal com ens indica un nou pal orientador (Banyalbufar 2h 10m) i vam arribar de nou a la carretera en 11’/12’.

La travessem i seguim, tal com ens assenyala el pal orientador (Banyalbufar. Camí donis Correu 2 h), avançant per la pineda amb pujada lleugera/mitjana o lleugera. Trobarem alguna estaca que ens indicarà l'adreça correcta i als 4’ arribarem a una barrera metàl·lica que travessarem. Seguim pel camí, empedrat, arribant als 6’/7’ a un nou portell amb barrera metàl·lica, amb uns graons abans del mateix. Ho travessem i seguim les indicacions de l'estaca prenent a la dreta. Als 3’ arribem a un forn de calç (dreta) i les restes d'una caseta (esquerra). Seguim avançant pel Camí des Correu amb pendents molt suaus o planejant, amb trams que conserven restes de l'empedrat (s'estan realitzant labors de restauració) i estaques orientadores en aquells punts que poden donar lloc a dubtes respecte a l'adreça en la qual hem de seguir. Als 6’ iniciem una pujada mitja, trobant en algun punt el ferm molt erosionat. Als arribem a dos pals orientadors (Esporles 40 m, Banyalbufar 1h 30 m). Iniciem una baixada lleugera, trobant restes de l'antic empedrat, i a partir d'aquest moment veurem alguns rotlles de sitja i barraques de sitjer. Posteriorment el camí presenta en alguns trams pujades molt lleugeres, amb estaques que ens orienten l'els punts conflictius i als 11’/12’ arribem a un nou forn de calç (dreta). Al’ 1 arribem a un encreuament (camí des de l'esquerra), hem de prendre a la dreta (estaca) i seguim amb pujada lleugera. A partir d'aquest moment veurem a la nostra dreta boniques panoràmiques sobre la costa nord.

En aquest sector el Camí des Correu no presenta grans desnivells, gairebé sempre planeja en general presenten com a màxim desnivells mitjos. Als 15’/17’ arribem a un pal orientador (Banyalbufar 40 m) iniciant una baixada mitja sobre ferma deteriorat. Als 6’ arribem a un portell sense barrera (esquerra). (Pal orientador: Esporles – Camí des Correu 1 h 55 m, Banyalbufar 25 m). En aquest punt abandonem el Camí des Correu i prenem el camí que s'inicia en el portell sense barrera; veurem unes restes de petites edificacions i columnes a la dreta. Passem al costat d'un transformador abandonat (esquerra), i immediatament veurem una casa en ruïnes (esquerra), iniciant-se una baixada molt lleugera,  i iniciem una pujada molt lleugera. Als 8’/9’ d'haver abandonat el Camí des Correu, vam arribar a la barrera d'entrada de’s Arbossar. El camí planeja,  i als 5’/6’ arribem a les cases de’s Arbossar (esquerra), havent deixat a la dreta, immediatament abans, la barrera d'accés a un xalet. Seguim pel camí que passa al costat de les cases de’s Arbossar i ½’ després passem al costat d'una caseta (esquerra) i l'entrada d'un xalet (dreta). El camí planeja i 2’ després passem al costat de l'entrada (dreta) del xalet Maracanda, iniciant-se una pujada mitja. ALS 3’/3 ½’ veurem, a l'esquerra del camí, una fita i un pi amb una creu i una fletxa vermella, iniciant-se, en aquest punt, un camí que ascendeix amb pujada lleugera a través de la pineda. Hem d'abandonar el camí pel qual veníem transitant i prendre aquest camí a la nostra esquerra; veurem de seguida un punt vermell en el sòl. La pujada passa a mitjan/forta i posteriorment a forta/mitjana, arribant als 3’ a un portell sense barrera amb una doble fletxa vermella (<-->) (esquerra). Ho travessem i vam seguir pel camí, amb pendent mitjana/forta, al principi, i mitjana posteriorment, apareixent punts vermells i verds en el sòl. Als 2’ arribem a un encreuament (camí des de l'esquerra) seguim a la dreta amb pujada mitja/forta. 1’ després un nou encreuament (camí des de l'esquerra) seguim recte (fita a l'esquerra). S'inicia una pujada mitja/lleugera que passa a mitjan/forta i posteriorment mitja. Als 5’ passem al costat d'un rotlle de sitja (esquerra) i vam seguir amb pujada mitja i forta/mitjana. Als 4’/5’ passem al costat d'un rotlle de sitja (esquerra) i una caseta de sitjer”i un forn de calç) (dreta). 1’ després veurem un rotlle de sitja al capdamunt (esquerra), i vam prosseguir amb pujada mitja/forta que posteriorment passa a forta. A la dreta veurem panoràmiques de la costa nord i passarem al costat d'un petit aljub amb escala, situat a la dreta del camí, arribant als 8’/9’ a un rotllo de sitja i una caseta de sitjer (dreta). La pujada és forta/mitjana, passant a mitjan, arribant als 3’/4’ a una espècie de serral on s'inicia una pujada lleugera, arribant als 3’ a un forn de calç (dreta). Seguim pel camí amb pujada mitja/lleugera, que passa a mitjan/forta i iniciant 3’ després un llaneo/pujada lleugera. Als 2’ passem al costat d'un rotlle de sitja i una caseta de sitjer (esquerra),  i 2’ després trobem de nou un rotlle de sitja i una caseta de sitjer (esquerra); als 2’ trobem un forn de calç i un rotlle de sitja”(dreta). A continuació passem al costat d'una caseta, un aljub cobert (el sostre està derruït en part) i un forn de pa (dreta). Voregem les construccions i ascendim amb pujada mitja, arribant als 2’ a una caseta de sitjer. La pujada es va endurint passant a forta/mitjana, iniciant-se 5’. 2’ després, en una corba a la dreta, veurem una fita gran (esquerra), en aquest punt ascendirem pel tàlveg, al retorn, per a arribar fins al Puig de Sa Mola de Planicia. Continuem pel camí amb pujada lleugera arribant als 2’/2’½ a dos aljubs rectangulars. A la dreta, en una pedra situada als peus d'una alzina, veurem una fletxa vermella, indicant-nos l'adreça que hem de prendre. Seguim per la senda i al’ 1 veurem a la dreta una fletxa vermella que ens indica, de nou, l'adreça que hem de prendre, ascendint amb pendent fort/mitjana per un camí en zig-zag, trobant algunes fites, Posteriorment el pendent passa a mitjan i als 3’ passem al costat d'un rotlle de sitja (esquerra), trobant algunes fites. lL’/ 1 1’½ veurem, a la dreta del camí, dos fites amb una taca vermella (una prop del camí i l'altra un poc més allunyada), lloc en el qual hem de prendre a la dreta; llanearemos i veurem alguna fita i punts vermells en el sòl, arribant al cap de’ 1 a un camí amb pujada lleugera/mitjana i alguna que altra fita en el costat dret del camí. En algun tram, el camí es desdibuixa, presentat el ferm cobert de pedres soltes. Als 5’ iniciem una baixada lleugera, arribant en 2’ a un rotlle de sitja i una caseta de sitjer (esquerra). Seguim pel camí i al’ 1 iniciem una baixada en zig-zag, amb pendent lleuger/mitjana i molta pedra solta en el ferm del camí. Als 4’ finalitza la baixada en zig-zag i vam passar al costat d'un avenc (dreta), iniciant-se una baixada lleugera. 1’ després passem al costat d'un rotlle de sitja (esquerra) i una caseta de sitjer”(dreta), llaneando en aquest sector. Seguim les fites que van apareixent i als 2’ iniciem la pujada, de front, amb adreça SW, cap a la vora del penya-segat de la Serra des Puntals, amb la finalitat d'observar les panoràmiques sobre Palma i la seva badia. Als 4’/5’ arribem a la cresta i vam seguir cap al cim del Puntal de Planicia, que tenim enfront de nosaltres. Iniciem una diagonal esquerra, amb pendent fort/mitjana dirigint-nos cap a la fita que veiem en la vora de la cresta, trobant fites”al llarg del nostre ascens. Una vegada arribats a la cresta seguim cap al cim, després amb descens mig, baixada lleugera i finalment després d'una pujada lleugera/mitjana, vam arribar al cim del Puntal de Planicia. Des que hem arribat per primera vegada a la cresta, haurem trigat uns 16’/18’. Des del cim podem veure s’Esclop, el Galatzó, Puigpunyent, els Malgrats, la Serra de Na Burgesa, Palma, l'Arenal, el Cap Enderrocat, Cabrera, Randa, la Mola de Són Cabaspre, el Penyal donis Migdia, el Puij Major, el Pa de Figa de Son Torrella, El Massanella, la Comuna de Bunyola,…

Des del cim iniciem el descens, ara per un camí situat al W de la cresta. Comencem llaneando i posteriorment amb baixada lleugera i mitja; arribem al’ 1 ½ a un rotlle de sitja,  baixada mitja per un camí. Als 4’ arribem a una corba del camí (fites), vam seguir pel camí amb baixada mitja, desdibuixant-se el camí en algun tram. Al’ 1 ½ arribem a un rotlle de sitja i les fites ens assenyalen l'adreça correcta amb baixada. De nou la baixada és mitja i als 6’/7’ arribem a un tàlveg, amb un camí en corba. Agafar a la dreta, (fita) amb pujada lleugera/mitjana; trobarem algunes fites i la pujada passa a mitjan/lleugera. Als 4’ s'inicia una baixada mitja i el camí presenta alguns trams desdibuixats, pel que hem de seguir les fites. La baixada del camí passa a lleugera i posteriorment llanea, als 3’, presentant un ferm de pedra solta i el camí de nou desdibuixat. Als 3’ passem al costat d'una caseta de sitjer (esquerra) i un rotlle de sitja (dreta), iniciant-se una pujada molt lleugera (per aquest camí ja havíem transitat a la pujada). Al’ 1 passem al costat d'un avenc (esquerra), vam seguir amb pujada molt lleugera  i al cap de’ 1 ½ iniciem un ascens en zig-zag amb pujada lleugera i fites. Als 4’ passem al costat de dos rotlles de sitja (dreta) i vam seguir amb pujada lleugera. Als 2’ el camí passa al costat d'una caseta de sitjer (esquerra) i al’ 1 ½ iniciem una baixada lleugera/mitjana , havent de seguir les nombroses fites que trobem i als 5’ arribarem al camí (al costat de dos fites –una més propera i altra més allunyada del camí– i una taca vermella). Ara hem de prendre a l'esquerra, iniciant-se una baixada molt lleugera. Transitem, des de fa alguna estona, pel mateix camí que havíem transitat en la pujada, arribant als aljubs rectangulars en uns 6’. Des dels aljubs seguim pel camí, a la nostra dreta, amb baixada molt lleugera, i al cap d'uns 2’ ½ arribarem a una corba a l'esquerra amb una fita gran: és el punt en el qual hem d'abandonar el camí i ascendir pel tàlveg amb adreça NE.

Iniciem l'ascens amb pendent mitjana/lleugera; al’ 1 passem al costat d'un rotlle de sitja, caseta de sitjer”(esquerra); pujar pel costat esquerre del tàlveg, passant al’/1 1’ ½ per un rotlle de sitja i una caseta de sitjer (esquerra). La pujada passa a mitjan i al’ 1 de nou un rotlle de sitja i una caseta de sitjer” (esquerra). La pujada és forta i trobem nombroses fites, continuant pel costat esquerre del tàlveg. Als 3’ arribem a un camí; no hem d'abandonar l'adreça que teníem, NE, i continuar ascendint seguint les fites. Al’ 1 passem al costat de dues rotlles de sitja i continuem trobant fites que ens indiquen l'adreça. AL’ 1 arribem a un nou camí, però fem el mateix que hem fet anteriorment, vam continuar de front seguint les fites. Als 3’ de nou arribem a un camí i vam seguir de front, amb pendent fort. A partir d'aquest moment el pendent és fort/molt fort i hem de seguir les nombroses fites que trobem. A el ½’ trobem de nou el camí i seguim les fites de front. AL’ 1 ½ trobem un rotlle de sitja. Als 10’/11’ de pujada forta/molt forta arribem a un camí, vam prendre a la dreta i als 2’ trobem una fita; prenem a l'esquerra cap al serral, amb pujada lleugera i molt lleugera; una vegada en el serral (fita) veurem a la nostra esquerra una caseta de planta quadrada; hem de dirigir-nos cap a ella, llaneando al principi i amb pujada mitja/lleugera després, arribant a la mateixa en uns 2’. Des de la caseta (Puig de la Mola) podem veure una boniques panoràmiques, semblades -en part-, a les observades des del Puntal de Planicia. Val la pena acostar-se fins al cim (fita) situada a l'esquerra (N) de la caseta.

Des de la caseta de l'El Puig de Sa Mola descendim, pel mateix itinerari, fins al camí que ens durà de nou al Camí des Correu. En uns 23’/25’ arribarem al camí. Prenem a la dreta i als 9’/11’ arribarem a una caseta, un aljub cobert (el sostre està derruït en part) i un forn de”pa (esquerra). Seguirem pel mateix camí ja transitat al matí i als 39’/42’ arribarem a l'encreuament amb el camí (fita i un pi amb una creu i una fletxa vermella en el tronc), hem d'agafar a la dreta i en uns 5’/6’ arribem a les cases de s'Arbossar (dreta) i 16’/18’ més tard arribem al portell sense barrera situat en el Camí des Correu (Pal orientador: Esporles – Camí des Correu 1 h 55 m, Banyalbufar 25 m). Una vegada travessat el portell hem de prendre a la dreta, ascendint pel Camí des Correu, seguint l'itinerari invers al realitzat al matí. En 1 hora 5 m. a 1 hora 15 m. arribarem a la carretera que des del Cap des Bosquet descendeix a Esporles. Una vegada travessada la carretera en uns 30’/35’ seguint el Camí des Correu arribarem a l'església de Sant Pere d'Esporles. Únicament ens resta arribar al lloc on hem deixat aparcats els cotxes al matí.

Recorregut total: 28’59 km Temps en marxa: 7 h 15 m És aconsellable consultar el mapa amb l'itinerari alhora que es llegix la descripció del recorregut.