Massanella Foto aérea Detalle Pas de sa Neu

Espoló Sud del Puig de Massanella

Tornada per sa Serra des Teixos

14-5-2011

Font des Noguer – Coll des Coloms – Comellar des Prat – Coll des Prat – Pas dels Nevaters o de sa Neu – Massanella - Canal de sa Neu – Serra des Teixos -Coll des Coloms - Font des Noguer

L'excursió d'avui partint de Sa Font des Noguer, ascendim al cim del Massanella pel Pas dels Nevaters o de Sa Neu, en el vessant nord, descendim pel canal de sa Neu, continuant per la Serra des Teixos i retornant a Sa Font des Noguer.

Iniciem l'excursió en les proximitats de l'àrea recreativa de la Font des Noguer, a uns 100/150 m en direcció a Escorca, del quilòmetre 34 de la carretera Ma.-10, situat en els voltants de l'entrada de l'Embassament de Cúber. Podem deixar el cotxe en l'aparcament de l'àrea recreativa o enfront d'aquesta àrea recreativa . Al costat de la carretera (costat dret) s'inicia un camí (GR-221), panell i pal orientador (Font des Prat 1 h 10 m, Refugi des Tossals Verds 2 h). Hem de prendre aquest camí en direcció al Refugi des Tossals Verds, que discorre al costat del Canal de s’Embassaments.

Una vegada en el Coll des Coloms hem de seguir recte amb baixada lleugera i als 5’ arribem a un encreuament amb un panell i un pal orientador (Font des Noguer 55 m, Font des Prat 10 m, Lluc 4 h, Refugi Tossals Verds 1 h 5 m). Hem de seguir a l'esquerra, cap a la Font des Prat, amb baixada lleugera. A el ½’ travessem un portell sense barrera passant al costat de les restes d'un corral (esquerra) i una caseta (esquerra). Planejem i al’ 1 ½ arribem a un pal orientador (Coll de ses Cases de sa Neu 1 h 30 m, Lluc, Font des Prat, Tossals Verds). Deixem la Font des Prat a la nostra esquerra, i vam prendre a la dreta, travessant el Torrent des Prat per un pontet, i ascendim pel Comellar des Prat.

Una vegada en el Coll des Prat hem de travessar la paret d’en Rubi que fa va partió entre el prat de Cúber i el de Comafreda. i giram immediatament a la nostra dreta per a ascendir cap a la base de la paredassa rocosa que conforma el vessant nord del Massanella. L'ascens, amb pendent fort/molt fort, ho realitzem al costat de la paret deixant-la a la nostra dreta. Als 10’/12’ arribem a la base de la paret rocosa, en el punt que la paret s'uneix a ella; veurem una fita i des d'aquest punt podem observar unes esplèndides panoràmiques (El Puig Major, Penyal donis Migdia, Puig Roig, Roca Rotja, Serra des Teixos, Puig d’en Galileu, etc). Per a ascendir pel Pas dels Nevaters o de sa Neu, hem de vorejar la paret rocosa uns metres cap a l'esquerra i veurem una xemeneia ampla i fàcil per la qual hem d'ascendir amb pendent fort/molt fort i grimpar en algun moment. Als 2’ arribem a una fita i hem de seguir a la nostra dreta en diagonal (veurem algunes fites) amb pendent fort i arribarem a un petit replà. En aquest punt hem de pujar per l'esquerda situada a la nostra esquerra (veurem una fita immediatament a l'esquerra) i en 1’ haurem superat l'esquerda. (Hi ha altra possibilitat d'accedir a la cresta: una vegada en el punt on s'inicia l'esquerda per on hem ascendit, hem de seguir deixant-nos caure un poc i ascendir per l'esquerda en diagonal cap a la cresta). Una vegada superada l'esquerda veurem algunes fites que ens indiquen el camí: lleugeres pujades i baixades per a arribar als 3’ a l'inici d'una xemeneia per la qual hem de grimpar, tornant a trobar fites que ens orienten en l'ascens arribant a una esquerda situada enfront de nosaltres per la qual hem de grimpar (fites), seguint en la mateixa adreça que veníem. Una vegada hem grimpat per l'esquerda, als 4’ de l'inici de la xemeneia, vam arribar a una fita que ens indica el final del Pas dels Nevaters. Hem de seguir per la cresta a la nostra esquerra i als 2’ amb pujada mitja/lleugera, vam arribar al cim de l'El Puig de Massanella (1.365 m).

Des del cim podem observar, de nou, esplèndides panoràmiques, no solament sobre els cims veïns de la Serra, la zona de Formentor i també el Pla de Mallorca. Al costat del cim podem observar la boca del avenc”d'uns 20 m de profunditat. Des del cim ens dirigim cap al cim secundari situada al S del cim principal. Cresteixem, amb pendent mig i adreça SW, arribant als 3’ al Canal de sa Neu, situat a la nostra dreta (és el punt per on descendirem posteriorment). Travessem l'ampli tàlveg que ens separa del cim Sud (1.348 m). Regressem, amb adreça S, cap a la cresta arribant en uns 3’ a l'inici del Canal de sa Neu. Descendim rapelan els tres salts i en uns 10’ ens situem en la basa de la paret rocosa una vegada superat el Canal de sa Neu. Des d'aquest punt, amb adreça N, ens dirigim, de nou, cap al Coll des Prat, procurant no perdre molta altura, llaneando o amb pendent lleuger, al principi, i mitja, al final, vam arribar als 10’/12’ al Coll des Prat.

Des del Coll des Prat ascendim cap a la Serra des Teixos, que tenim enfront de nosaltres. La pujada, amb adreça NW, la realitzem camp a través, deixant la paret d'en Rubí a la nostra dreta. El pendent és mitja/forta, al principi, passant a fort en el tram final. Als 4’ arribem a la cresta i des d'aquest punt seguim per la mateixa amb adreça dominant SW. Al llarg del recorregut passem per diversos cims, trobant fites que ens orienten, encara que és la cresta, la qual ens marca l'itinerari. Al cap d'uns 40‘/45’ de crestear i haver passat per cinc cims, vam arribar a un cim i des d'aquesta descendim per la cresta a la dreta (SW) amb pendent mig i després fort (veurem fites); als 10’ deixarem unes roques (cim) a la nostra esquerra i prosseguirem crestexjant  amb baixada mitja/forta i posteriorment passem per un tàlveg a l'esquerra amb pendent fort/molt fort a través d'una rosseguera amb fites que ens dirigeixen cap al fons del tàlveg, arribant als 7’/8’ al final de la rosseguera. Seguim amb adreça SW amb pendent lleuger al principi i mitjana/forta i mitjana/lleugera després pel tàlveg. Al cap d'uns 4’ alternem trams llaneando i altres amb baixada mitja i mitjana/lleugera fins a arribar als 7’/8’ a un petit grup d'alzines. Seguim baixant cap al tàlveg situat enfront de nosaltres, arribant als 5’ a altre grup d'alzines. Prosseguim cap als pins que veiem en el fons del tàlveg . Arribem als 5’/6’ a unes alzines. La baixada prossegueix , trobant fites que ens indiquen l'adreça correcta en el descens. Després de travessar una pineda arribem als 8’/9’ a un portell sense barrera; ho travessem i vam prosseguir en diagonal esquerra amb pendent mig arribant als 3’/4’ al Canal de s'Embassament. Prenem a l'esquerra (S) i llaneando al costat del canal (en algun moment hauríem d'ascendir i descendir pel vessant en un petit tram) arribarem en 6’/7’ al camí que descendeix del Coll des Coloms. A partir d'aquest punt transitem pel mateix camí del matí, arribant als 25’/30’ als voltants de l'àrea recreativa de la Font des Noguer, on hem deixat aparcat el cotxe a l'inici de l'excursió.

Recorregut total: 15’61 km És aconsellable consultar el mapa on figura l'itinerari alhora que es llegix la descripció del recorregut