SA FABRICA

Altitut: 103 m.

Desnivell: 103

18.07.2009

Situació: La torre va ser construïda sobre el Morro des Forat. Es troba a uns 100 metres d'altitud. Visualment controla l'entrada al Port de Tuent i a més una gran part de sa Costera. La torre tenia una finalitat primordial: evitar que els vaixells pirates poguessin prendre aigua de la Font de sa Murtera i que es refugiessin en el Port de Tuent, on cabien segons Binimelis, unes 30 galeres.

Tipus de torre: La torre no era de vigilància, sinó de defensa, per tant, disposava d'una guarnició de soldats molt potent per a l'època, 3 encarregats de controlar la torre. La torre és lleugerament ataludada. Les seves mesures són: 9 metres d'altura i 10 metres de diàmetre en la base. L'entrada es troba a mitjan altura, sobre uns 5 metres a nivell de sòl. En la planta principal existeix una xemeneia i la corresponent escala de caragol per a ascendir al pis superior. Degué posseir un porxo en la terrassa. L'estat actual de la torre està molt deteriorat i amb perill de ruïna total. Al costat de la torre es poden observar restes de dependències que possiblement utilitzessin els encarregats de la torre. En una lápida del portal es pot veure la data de creació de la torre: 1785.

Accés: S'accedeix a través d'un camí no massa clar que comença en les cases de Vergeret, en Tuent.

Història: El virrey en 1583 va demanar a la vila de Sóller que construïssin una torre en el Morro des Forat i altra en la Vaca. La resposta de la vila de Sóller va anar totalment negativa indicant que ambdues torres es trobarien en el terme de escorca i que la seva economia tot just els donava per a mantenir les quals ja posseïen. Es conta que com el Port de Tuent no disposava de torre, en l'any 1609 tres naus algerianes van desembarcar i van fer greus destrosses en les seves propietats. No van morir perquè des de la Torre de sa Calobra els vaixells van ser percebuts i els soldats de la torre van disparar cañonazos per a advertir a les persones de la zona i amb això salvar les seves vides. En 1619 la torre ja havia d'estar acabada dons es disposa de documentació del primer soldat encarregat d'ella que a més de la torre treballava en altres menesters per a sobreviure. En 1794 la torre es trobava en mal estat. En 1867, una vegada acabada la seva missió defensiva la torre va passar a les mans d'Hisenda.

Armament: En el segle XVIII la torre posseïa un canó de 6 lliures, imprescindible per a una torre d'aquestes característiques. A més disponían d'un mosquet i un arcabuz i, un gran arsenal de 18 bales de canó. En el segle XIX la torre tenia dos canons.

Font:www.naturayeducacio.com
___________________________________________________________________________________________________

Una vegada arribat a Cala Tuent anem amb direcció al Restaurant es Vergeret, i agafam un tirany que comença a l´últim revolt abans d'arribar a l'aparcament del restaurant i que rodeja l'edifici per la dreta. A aquest revolt hi ha uns escalons de pedra que baixen i que NO agafarem. Pujarem vora del tancat de reixeta del restaurant (esquerra) fins que aquesta se'n va cap a l'esquerra. Seguint tot recte arribem a l'esplanada.

Des de l'esplanadaq agafem un tirany que fa pujada i travessem, al cap de 5 ' una paret mitgera. El camí planeja primer i puja lleugerament després fins a una altra paret mitgera que mno hem de travesdsar (10'). Pocs metres més enllà el tirany gira a la dreta i té una panoràmica excel.lent de Cala Tuent. Arribem en 5' a la torre des Forat de l'any 1611 i en estat ruïnós.

De tornada pel mateix camí, després de deixar la primera paret mitgera a la dreta i de baixar, hem de posar eswment a una bifurcació pos definida: aquí hem d'agafar el tirany cap a la dreta que planeja en direcdció a la segona paret mitgera (fita).